رفتن به نوشته‌ها

Moore Threads از پردازنده‌های گرافیکی Lushan و Huashan رونمایی کرد

شرکت چینی تولیدکننده تراشه Moore Threads از دو پردازنده گرافیکی جدید خود با نام‌های Lushan برای گیمینگ و Huashan برای هوش مصنوعی رونمایی کرد که نویدبخش افزایش عملکرد چشمگیری هستند.

ادعای Moore Threads درباره عملکرد خیره‌کننده گرافیک Lushan در گیمینگ و هوش مصنوعی

شرکت Moore Threads در نشست MUSA 2025 رسما پردازنده‌های گرافیکی جدید خود را بر پایه معماری نسل بعدی Flower Harbor (Huagang) معرفی کرد. این معماری نیروبخش محصولات گرافیکی Lushan و Huashan خواهد بود که به ترتیب برای بارهای کاری گیمینگ و هوش مصنوعی هدف‌گذاری شده‌اند.

طبق اعلام Moore Threads، معماری Flower Harbor با واحد محاسباتی بهبود یافته‌ای همراه است که تراکم محاسباتی تراشه را تا 50 درصد افزایش می‌دهد؛ همچنین بهره‌وری انرژی شاهد بهبود 10 درصدی خواهد بود.

این معماری با فرمت‌های محاسباتی FP4 تا FP64 سازگاری کامل دارد؛ علاوه بر این Moore Threads فرمت‌های اختصاصی مانند MTFP6 و MTFP4 را برای دقت پایین ترکیبی اضافه کرده است. این معماری شامل یک مدل برنامه‌نویسی ناهمگام و یک اتصال داخلی فوق‌مقیاس‌پذیر است که توسط پردازنده‌های گرافیکی Huashan آماده برای هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. این ویژگی به شرکت اجازه می‌دهد تا با استفاده از تکنولوژی اتصال سریع MTLink، بیش از 100000 پردازنده گرافیکی را درون یک کلاستر مقیاس‌بندی کند.

فرمت‌های محاسباتی تحت پشتیبانی معماری جدید

لیست فرمت‌های محاسباتی کامل که توسط معماری جدید پشتیبانی می‌شوند به شرح زیر است:

  • FP64
  • FP32
  • TF32
  • FP16
  • BF16
  • FP8
  • FP6
  • FP4
  • INT8
  • MTFP8
  • MTFP6
  • MTFP4

جزئیات پردازنده گرافیکی Lushan و جانشینی سری MTT

تراشه Lushan به عنوان یک چیپ مخصوص گیمینگ و تولید محتوا شناخته می‌شود که برای جانشینی خانواده مصرف‌کننده MTT شرکت Moore Threads طراحی شده است. این شرکت در حال حاضر جزئیات دقیقی از محصول را فاش نمی‌کند؛ اما ویژگی‌های مورد انتظار کاربران در زمان عرضه را با جزئیات شرح داده است.

کارت‌های مبتنی بر این تراشه جایگزین محصولات قدیمی‌تر MTT S80 و MTT S90 می‌شوند که چند سال از عرضه آن‌ها می‌گذرد. طبق جزئیات منتشر شده، پردازنده گرافیکی گیمینگ Lushan احتمالا بهبود 15 برابری در عملکرد گیمینگ AAA، ارتقای 64 برابری در محاسبات هوش مصنوعی، عملکرد پردازش هندسی 16 برابری، عملکرد نرخ پر شدن تکسچر 4 برابری، عملکرد دسترسی به حافظه اتمیک 8 برابری و بهبود عظیم 50 برابری در قابلیت‌های RT را ارائه می‌دهد.

بهبودهای پردازنده گرافیکی گیمینگ نسل بعدی Moore Threads

  • 64 برابر ارتقای محاسبات هوش مصنوعی
  • 50 برابر بهبود ری تریسینگ
  • 15 برابر افزایش عملکرد گیمینگ
  • 16 برابر بهبود پردازش هندسی
  • 4 برابر ارتقای نرخ پر شدن تکسچر
  • 8 برابر بهبود عملکرد دسترسی اتمیک
  • 4 برابر ظرفیت حافظه

پشتیبانی از DirectX 12 Ultimate و فناوری رندرینگ عصبی

یکی از ارتقاهای اصلی Moore Threads سازگاری کامل معماری جدید با آخرین رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن از جمله DirectX 12 Ultimate است. خط تولید محصولات مصرف‌کننده قبلی MTT در این زمینه با کمبودهای جدی مواجه بود؛ به نظر می‌رسد شرکت در تلاش است تا کاستی‌ها را در معماری آینده جبران کند. آن‌ها همچنین بر یک طراحی رندرینگ مولد هوش مصنوعی جدید تحت معماری رندرینگ یکپارچه UniTE تاکید کرده‌اند؛ در حالی که انتظار می‌رود موتور سخت‌افزاری جدید ری تریسینگ با ارائه دستاوردهای بزرگ، مسیر را برای رندرینگ عصبی و پث تریسینگ هموار کند.

مقایسه پردازنده گرافیکی Huashan با محصولات انویدیا

به نظر می‌رسد پردازنده گرافیکی Huashan از دو چیپلت تشکیل شده است و 8 واحد HBM دارد. Moore Threads قابلیت‌های پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی Huashan خود را با پردازنده‌های گرافیکی Hopper و Blackwell شرکت انویدیا مقایسه می‌کند. محاسبات ممیز شناور به Blackwell B200 نزدیک به نظر می‌رسد؛ پهنای باند کل با B200 مطابقت دارد؛ پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی Huashan در ظرفیت دسترسی به حافظه از تراشه Blackwell پیشی می‌گیرد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی جدید 4 برابر ظرفیت حافظه بیشتری داشته باشند. محصولات MTT S80/S90 از 16 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می‌برند؛ بنابراین می‌توان انتظار حافظه تا 64 گیگابایت را در راهکارهای آینده داشت. شرکت Moore Threads احتمالا اولین کارت‌های گرافیک در خط تولید گیمینگ Lushan را در سال 2026 عرضه می‌کند؛ محصولات هوش مصنوعی نیز در بازه زمانی مشابهی انتظار می‌روند.

عملکرد پردازنده گرافیکی MTT S5000 در مقابل سری Hopper

در نهایت Moore Threads برخی از ارقام عملکرد پردازنده گرافیکی MTT S5000 خود را به اشتراک گذاشت که برای مقابله با خط تولید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی NVIDIA Hopper طراحی شده است؛ این تراشه به 1000 توکن بر ثانیه در Decode و 4000 توکن بر ثانیه در Prefill روی DeepSeek V3 دست می‌یابد. انتظار می‌رود MTT S5000 بخشی از سرور MTT C256 باشد که در سال 2026 عرضه خواهد شد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *