رفتن به نوشته‌ها

پدال گاز خودروهای خودران تا انتها فشرده شده است؛ هجوم رباتاکسی‌ها با چالش‌های اخلاقی و حقوقی!

پدال گاز خودروهای خودران تا انتها فشرده شده است؛ هجوم رباتاکسی‌ها با چالش‌های اخلاقی و حقوقی!بیایید یک نگاه کلی بیاندازیم. شرکت وِی‌مو (Waymo) آزمایش خودروهای خودران خود را (با حضور اپراتور ایمنی) در فیلادلفیا آغاز کرده و رانندگی دستی را برای جمع‌آوری داده در بالتیمور، سنت لوئیس و پیتسبورگ شروع خواهد کرد؛ اوبر (Uber) و اِی‌وِراید (Avride) سرویس رباتاکسی خود را در دالاس راه‌اندازی کرده‌اند که در ابتدا یک اپراتور ایمنی انسانی پشت فرمان خواهد داشت؛ و اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا قوانین بازنگری‌شده‌ای را منتشر کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد کامیون‌های خودران را در بزرگراه‌های عمومی این ایالت آزمایش و در نهایت مستقر سازند.
فناوری خودروهای خودران در حال مقیاس‌بندی است و سرعت این روند رو به افزایش است. اما آیا باید چنین باشد؟
همان‌طور که فناوری خودروهای خودران در بافت شهرها نفوذ می‌کند، انتقادات و چالش‌ها نیز بیشتر شده‌اند. چند حادثه اخیر این نکته را به خوبی نشان می‌دهند:

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) از وِی‌مو خواسته است تا اطلاعات بیشتری در مورد سیستم و عملیات خودران خود ارائه دهد. این درخواست پس از گزارش‌هایی از سوی اداره آموزش آستین مطرح شد که نشان می‌داد رباتاکسی‌های وِی‌مو ۱۹ بار در سال جاری میلادی (سال ۱۴۰۴ شمسی)، به طور غیرقانونی از کنار اتوبوس‌های مدرسه عبور کرده‌اند. این سازمان پیش از این نیز تحقیقی را در مورد عملکرد وِی‌مو در نزدیکی اتوبوس‌های مدرسه آغاز کرده بود.

سپس ماجرای «کیت‌کت»، گربه مغازه‌ای در محله، پیش آمد که پس از زیر گرفته شدن توسط یک رباتاکسی وِی‌مو در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۴ (۲۷ اکتبر)، جان خود را از دست داد. این شرکت از پیش با انتقاداتی در مورد این حادثه روبرو بود. اکنون، به لطف یک ویدیوی جدید، این ماجرا ممکن است شدت یابد. نیویورک تایمز یک ویدیوی نظارتی را پیدا کرده که نشان می‌دهد زنی در کنار خودروی وِی‌مو خم شده و تلاش می‌کند تا کیت‌کت را به سمت امن هدایت کند، اما خودرو به طور ناگهانی حرکت می‌کند و دور می‌شود.

خودروهای خودران
خبرهای داخلی
بر اساس شنیده‌ها، تغییرات زیادی اخیراً در شرکت لوسید موتورز (Lucid Motors) رخ داده است.
همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، این شرکت تعدادی از مدیران ارشد خود از جمله پیتر رالینسون، مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری سابق، و اخیراً اریک باخ، طراح ارشد، را از دست داده است. لوسید که در حال افزایش تولید شاسی‌بلند گراویتی (Gravity) است، برخی از این جایگاه‌های خالی را با ترکیبی از ارتقاهای داخلی و استخدام‌های خارجی پر کرده است.
و این تغییرات ادامه دارند. چند منبع مطلع به ما گفتند که این هفته تعداد قابل توجهی از مدیران ارشد در تیم‌های نرم‌افزار و برق این شرکت تعدیل شدند، از جمله دو مدیر ارشد که حدود یک دهه پیش کار خود را با لوسید آغاز کرده بودند.
معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها
شرکت بتا تکنولوژیز (Beta Technologies)، سازنده هواپیماهای الکتریکی، که ماه گذشته به صورت عمومی عرضه شد، در حال ایجاد یک کسب‌وکار تأمین‌کننده کوچک و موفق برای خود است. این برای شرکتی که هدفش تبدیل شدن به یک تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) برای بخش هوانوردی است، منطقی به نظر می‌رسد.
این شرکت قراردادی را برای تأمین موتورهای الکتریکی رانشگر خود با شرکت تاکسی هوایی ایو اِر موبیلیتی (Eve Air Mobility) نهایی کرد. بتا می‌گوید این توافق، یک فرصت ۱۰ ساله بالقوه به ارزش ۱ میلیارد دلار است.
البته، واژه «بالقوه» یک قید احتیاطی مهم است. آن ۱ میلیارد دلار تضمین‌شده نیست، حتی اگر سهامداران آن را چنین تفسیر کرده باشند (سهام پس از انتشار این خبر ۸ درصد افزایش یافت). با این حال، بتا در حالی که به کار خود برای دریافت گواهینامه تجاری هواپیمای الکتریکی‌اش از اداره هوانوردی فدرال (FAA) ادامه می‌دهد، در حال یافتن مسیری برای کسب درآمد کوتاه‌مدت است.
این شرکت همچنین گزارش درآمد سه ماهه سوم خود را این هفته منتشر کرد. درآمد بتا بیش از دو برابر نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۸.۹ میلیون دلار رسید. زیان خالص آن نیز رشد کرده است. بتا زیان خالص ۴۵۲ میلیون دلاری را در سه ماهه سوم گزارش کرد که بیش از پنج برابر افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
سایر معاملاتی که توجه من را جلب کردند:

اوتولِین (Autolane)، یک استارتاپ مستقر در پالو آلتو که در حال توسعه «کنترل ترافیک هوایی» برای خودروهای خودران است، ۷.۴ میلیون دلار در یک دور سرمایه‌گذاری به رهبری شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر دراپر اَسوسیتس (Draper Associates) و هایپرپلین (Hyperplane) جذب کرد.

اِلِمِنت فلیت منیجمنت (Element Fleet Management)، یک مدیر ناوگان خودرو، شرکت کَر آی‌کیو (Car IQ) مستقر در سان فرانسیسکو که در زمینه پرداخت‌های خودروهای متصل فعالیت می‌کند، را خریداری کرد. جزئیات این معامله فاش نشد، اما منابع مطلع به تک‌کرانچ گفتند که قیمت خرید ۸۰ میلیون دلار بوده است. (درس تاریخی: پیش از این در سال ۲۰۲۴، اِلِمِنت فلیت منیجمنت که کانادایی است، استارتاپ نرم‌افزار بهینه‌سازی ناوگان به نام آتوفلیت (Autofleet) را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خریداری کرده بود).

اکسپلور مار (ExploMar)، یک توسعه‌دهنده سیستم‌های نیروی محرکه الکتریکی برای قایق‌ها در چین، ۱۰ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری A جذب کرد. این سرمایه‌گذاری به طور مشترک توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام خصوصی و یک شرکت فهرست‌شده در چین (که فاش نشده) رهبری شد و سهامدار فعلی دی‌سی‌ام ونچرز (DCM Ventures) همچنان در آن مشارکت کرد.

هیوِن اِیروتک (Heven AeroTech)، استارتاپی که در حال توسعه پهپادهای با سوخت هیدروژن است، ۱۰۰ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری B به رهبری شرکت محاسبات کوانتومی آمریکایی آیون‌کیو (IonQ) جذب کرد. ارزش‌گذاری پس از سرمایه‌گذاری این شرکت اکنون بیش از ۱ میلیارد دلار است. تگزاس ونچر پارتنرز (Texas Venture Partners) نیز در این دور مشارکت کرد.

وِی‌و (Wayve)، استارتاپ خودران پرطرفدار بریتانیایی که توسط مایکروسافت، انویدیا و سافت‌بانک گروپ حمایت می‌شود، استارتاپ آلمانی کوالیتی مَچ (Quality Match) را خریداری کرد. این شرکت آلمانی داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی رانندگی خودکار را تحلیل می‌کند. جزئیات این قرارداد فاش نشد.

خودروهای خودران
مطالب قابل توجه و نکات دیگر

آمازون در حال بررسی پایان دادن به قرارداد طولانی‌مدت خود با سازمان خدمات پستی ایالات متحده (USPS) و ایجاد شبکه تحویل کشوری رقیب برای خود است.

مالکان تسلا می‌توانند با جدیدترین نسخه نرم‌افزار کمک راننده «رانندگی کاملاً خودران (تحت نظارت)» (Full Self-Driving (Supervised)) این شرکت، در حین رانندگی پیامک ارسال کنند، با وجود اینکه این کار در بیشتر ایالت‌ها غیرقانونی است.

بازی گرند دزرت اوتو آنلاین (Grand Theft Auto Online) رباتاکسی‌هایی را از یک شرکت داستانی اما آشنا به نام «نووِی» (KnoWay) اضافه کرده است که به نظر می‌رسد تنها هدفشان ایجاد هرج و مرج است.

انویدیا از آلپامایو-آر۱ (Alpamayo-R1)، یک مدل زبان بصری استدلال باز (open reasoning vision language model) برای تحقیقات در زمینه رانندگی خودران، رونمایی کرد.

آنا هایم، خبرنگار مستقر در اروپا در تک‌کرانچ، نگاهی از درون به مشارکت در زمینه تحویل پهپادی در فنلاند داشته است.

دولت ترامپ اعلام کرد که استانداردهای مصرف سوخت برای خودروها و کامیون‌های سبک فروخته شده در ایالات متحده را کاهش خواهد داد و استدلال می‌کند که این کار وسایل نقلیه را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. البته یک بده‌بستان وجود دارد: مصرف‌کنندگان ممکن است در نهایت پول بیشتری برای بنزین بپردازند.

این کاهش اساساً مصرف سوخت را به زیر میزانی که خودروها در حال حاضر به آن دست یافته‌اند، می‌رساند. این پیشنهاد، مصرف سوخت کل ناوگان را برای خودروهای مدل سال ۲۰۳۱ به $۳۴.۵$ مایل در هر گالن کاهش می‌دهد. استاندارد مصرف سوخت قبلی، که تحت دولت بایدن تعیین شده بود، مصرف $۵۰.۴$ مایل در هر گالن را تا سال ۲۰۳۱ الزامی کرده بود. طبق محاسبات CAFE، در سال ۲۰۲۴، خودروسازان باید به طور میانگین $۳۰.۱$ مایل در هر گالن را در کل ناوگان خود ارائه می‌کردند که از این میزان فراتر رفته و $۳۵.۴$ مایل در هر گالن را ارائه دادند.

به مطالعه ادامه دهید:

همکاری جدید متا با ناشران خبری: جذب محتوای زنده برای تقویت هوش مصنوعی!
اینتل به زودی تولید تراشه‌های سری A آیفون‌های اپل را آغاز خواهد کرد!
آغاز جشنواره یلدای گوش‌نواز با پیشواز ایرانسل
رکوردشکنی جهانی وان‌پلاس 15R با باتری غول‌پیکر ۷۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی!

نوشته پدال گاز خودروهای خودران تا انتها فشرده شده است؛ هجوم رباتاکسی‌ها با چالش‌های اخلاقی و حقوقی! اولین بار در موبایلستان. پدیدار شد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *