آپدیت جدید امولاتور RPCS3 دیگر از کارت گرافیکهای قدیمی شرکتهای AMD و NVIDIA پشتیبانی نمیکند؛ بنابراین، برخی از پیسی گیمرها برای شبیهسازی بازیهای پلی استیشن 3 (PlayStation 3) روی کامپیوتر، باید کارت گرافیک خود را ارتقا دهند.
تیم سازنده امولاتور RPCS3 اعلام کرده است که به دلیل توقف پشتیبانی از درایورهای کارت گرافیکهای قدیمی توسط AMD و NVIDIA، ناچار به افزایش حداقل سیستم پیشنهادی کارت گرافیک برای کاربران سیستمعامل ویندوز شده است. برخلاف تصور اولیه، آپدیت جدید هیچ ارتباطی با افزایش نیاز عملکردی RPCS3 ندارد. همانطور که توسعهدهندگان تأیید کردهاند، این شبیهساز کنسول PS3 بهشدت متکی به قدرت پردازنده (CPU) است و معماری پیچیده Cell، مهمترین عامل تعیینکننده سرعت شبیهسازی محسوب میشود.
به بیان دقیقتر، دلیل اصلی تغییر حداقل سیستم پیشنهادی، صرفاً اطمینان از ثبات و پایداری عملکرد امولاتور با سختافزارهایی است که همچنان توسط سازنده پشتیبانی نرمافزاری دریافت میکنند. امولاتور RPCS3 به یک کارت گرافیک با پشتیبانی از Vulkan 1.2 و درایور فعال و بهروز احتیاج دارد. تیم سازنده RPCS3 اکنون کارت گرافیکهای سری Radeon RX 5000 و کارت گرافیکهای سری GeForce RTX 20 یا جدیدتر را برای اجرای امولاتور خود مناسب میداند.
از طرفی، وضعیت امولاتور RPCS3 روی سیستمعامل لینوکس (Linux) فرق میکند. در لینوکس، کارت گرافیکهای قدیمیتر AMD (مانند سری HD 5000) و NVIDIA (مانند سری GTX 400) همچنان توسط درایورهای متنباز پشتیبانی میشوند. این موضوع به کاربران لینوکس اجازه میدهد با سختافزارهای بسیار قدیمیتر از آنچه در ویندوز توصیه میشود، به شبیهسازی PS3 بپردازند.
وضعیت نامناسب کارت گرافیکهای اینتل برای اجرای RPCS3
متأسفانه باید اعلام کرد که کارت گرافیکهای اینتل (چه در ویندوز و چه در لینوکس) همچنان برای استفاده از امولاتور RPCS3 توصیه نمیشوند. تیم سازنده RPCS3 تایید کرده است که این کارت گرافیکها فاقد برخی از ویژگیهای کلیدی Vulkan هستند که برای عملکرد صحیح شبیهساز ضروری تلقی میشوند. در مجموع، پشتیبانی از قابلیت shaderStorageImageMultisample، یک مشکل سختافزاری است و صرفاً یک نقص در درایورها نیست.
اگر پیسی گیمرها قصد دارند از امولاتور RPCS3 در ویندوز استفاده کنند، باید مطمئن شوند که کارت گرافیکشان یکی از مدلهای جدیدتر (حداقل RX 5000 یا RTX 20) باشد تا از مشکلات پایداری مربوط به درایورها جلوگیری شود. اما فراموش نکنند که پردازنده (CPU) همچنان مهمترین قطعه سیستم برای تعیین عملکرد و سرعت فریم در بازیها است.
اولین باشید که نظر می دهید