رفتن به نوشته‌ها

اعتراض حاجی میرزایی به سیاست‌گذاری دستوری: تا وقتی بازی را نفهمیم، محصول ما سرگرم‌کننده نخواهد بود

محمد حاجی میرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در نشستی پیرامون جایگاه بازی در سیاست‌گذاری‌های هنری اعلام کرد که بازی کامپیوتری، دستور پذیر نیست و باید فهمیده و تجربه شود. او بازی‌های کامپیوتری را یک محصول فرهنگی دانست که تأثیرگذاری آن عمیق و انکارناپذیر است؛ اما هشدار داد که نحوه تعامل مسئولان با این صنعت نیازمند بازنگری جدی است تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود.

به گفته حاجی میرزایی، امروز سیاست‌گذاران فرهنگی کشور اهمیت روزافزون بازی‌های دیجیتال را به‌خوبی درک کرده‌اند. بااین‌حال، مشکل اساسی اینجاست که این درک اهمیت، با دانش لازم نسبت به ماهیتِ خودِ بازی همراه نشده است. او معتقد است که عدم آگاهی از سازوکارهای سرگرمی و جذابیت در صنعت بازی، منجر به اتخاذ رویکردهای نادرست در حمایت و سیاست‌گذاری از این حوزه می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها تصریح کرد که وقتی مسئولان، بازی را نشناسند، مُدل سیاست‌گذاری‌ به سمت تدوین فهرست‌هایی از اهداف فرهنگی خوب پیش می‌رود. در نتیجه، انتظار می‌رود که بازی‌سازان صرفاً آن اهداف را در محصولات خود بیان کنند و به‌نوعی به آن‌ها «تکلیف» شود. حاجی میرزایی تأکید کرد که خلق یک اثر فرهنگی اصیل و تأثیرگذار، با دستور دادن یا صرفاً اعلام اهداف، محقق نخواهد شد.

او اعلام کرد که سیاست‌گذاری‌های نادرست، دو جریان را در صنعت بازی‌سازی ایران تشکیل داده است: جریان اول به توسعه‌دهندگان مستقل مربوط می‌شود که بر اساس اصول حرفه‌ای کار خود را پیش می‌برند و جریان دوم، توسعه‌دهندگانی هستند که تسلیم ملاحظات فرهنگی مدنظر مسئولان می‌شوند. حاجی میرزایی خاطرنشان کرد که محصول نهایی جریان دوم، اغلب چیزی است که فقط ظاهری شبیه به بازی دارد؛ اما فاقد عنصر حیاتی سرگرمی است. به بیان دقیق‌تر، اگر بازی سرگرم‌کننده نباشد، نمی‌تواند به هدف خود در انتقال مفاهیم فرهنگی دست پیدا کند.

چرا باید رویکرد سیاست‌گذاری ایران در بازی اصلاح شود؟

در ادامه، حاجی میرزایی با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری گسترده در تولید بازی، به شکاف عمیق مالی بین صنعت بازی‌سازی ایران و رقبای بین‌المللی اشاره کرد. او برای روشن ساختن این شکاف، به خبر تأخیر مجدد در عرضه بازی GTA VI دامن زد. طبق اعلام سازندگان، تأخیر چند ماهه در انتشار بازی مذکور (که قرار بود تیرماه سال آینده منتشر شود و به آبان ماه موکول شده است) حدود دو میلیارد دلار هزینه اضافی برای شرکت تولیدکننده به دنبال دارد. این رقم سرسام‌آور تنها بابت چند ماه تأخیر است و نکته حائز اهمیت اینجاست که این هزینه به تنهایی از کل بودجه فرهنگی ایران در همۀ زمینه‌ها بیشتر است.

حاجی میرزایی برای نشان دادن ابعاد سرمایه‌گذاری‌های منطقه، به خرید شرکت Electronic Arts توسط صندوق توسعه عربستان سعودی اشاره کرد که چند ماه پیش با مبلغ خیره‌کننده 55 میلیارد دلار نهایی شد. این ارقام نشان‌دهنده میزان اهمیت، ظرفیت و توان مالی است که قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تصاحب سهم بازار بازی‌های دیجیتال به کار می‌گیرند.

در پایان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها خواستار آن شد که در حوزه بازی‌های دیجیتال، مانند حوزه‌های تثبیت‌شده‌ای چون سینما و موسیقی، این درک شکل گیرد که برای تدوین هرگونه سیاست فرهنگی و حمایتی، باید با متخصصین و دست‌اندرکاران همان حوزه مشورت کرد. این اقدام تضمین می‌کند که حمایت‌ها نه به خلق یک محصول سفارشی و خسته‌کننده، بلکه به رشد بازی‌های بومی با کیفیت بالا و توانایی رقابت در سطح بین‌المللی منجر شود.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *