مایکروسافت امروز قابلیت جدیدی به نام Advanced Shader Delivery معرفی کرد. این قابلیت ابتدا در کنسول های دستی ROG Xbox Ally و ROG Xbox Ally X عرضه میشود که تاریخ ورود رسمی آنها 24 مهر «16 اکتبر» با قیمت 549.99 دلار و 899.99 دلار اعلام شده است؛ اما در ادامه برای کامپیوترهای دیگر نیز در دسترس قرار میگیرد. ماه آینده نسخه اختصاصی AgilitySDK در اختیار توسعهدهندگان بازی قرار خواهد گرفت تا بتوانند این قابلیت را در پروژههای جدید و حتی عناوین موجود خود پیادهسازی کنند.
کارکرد فناوری Advanced Shader Delivery مایکروسافت
این قابلیت که با همکاری ایکس باکس و AMD توسعه یافته، به یکی از مشکلات اصلی گیمرهای کامپیوتر یعنی استاتر شیدر «Shader Stuttering» میپردازد. تیم DirectX اعلام کرد:
ما با تیمهای مختلف در ایکسباکس و AMD همکاری کردیم تا دادهها پیشکامپایل شده و در زمان دانلود برای عناوین کلیدی از طریق اپلیکیشن ایکسباکس روی کامپیوتر توزیع شوند؛ این روش علاوه بر سرعت بیشتر در ورود به بازیها، مانع بسیاری از موارد مکث و افت عملکرد نیز میشود. به عنوان نمونه در بازی Avowed از استودیو Obsidian Entertainment، تیمهای مهندسی ما زمان اجرا را تا 85 درصد کاهش مشاهده کردند. این بدان معنا است که بازیکن سریعتر وارد بازی میشود و شارژ باتری به جای فرایند کامپایل صرف زمان بازی خواهد شد.
این فناوری شامل روشی تازه برای جمعآوری دادههای شیدر از هر بازی و بستهبندی آنها در قالبی استاندارد به نام State Object Database یا SODB است. مهندسان DirectX توانستند کامپایلر شیدر را از درایور گرافیکی جدا کنند و دادههای بازی در SODB را با کامپایلر موجود در فضای ابری ترکیب کرده و پایگاه دادهای به نام Precompiled Shader Database یا PSDB ایجاد کنند.
سپس PSDB همراه با بازی از طریق فروشگاه ایکسباکس توزیع میشود و حافظه نهان شیدر را تکمیل میکند. زمانی که یک بازی برای نخستین بار اجرا شود، تمام شیدرهای موردنیاز در حافظه نهان ویندوز موجود خواهند بود و مرحله کامپایل روی دستگاه حذف میگردد. در صورتی که دستگاه بهروزرسانی درایور دریافت کند، اپلیکیشن تغییرات را شناسایی کرده و حافظه نهان شیدر بهصورت خودکار بهروزرسانی خواهد شد.
محدودیتهای اولیه
این قابلیت در آغاز تنها برای عناوینی که از طریق اپلیکیشن ایکسباکس توزیع میشوند فعال خواهد بود و شامل فروشگاههایی مانند Steam، Epic Games Store، GOG یا Ubisoft Connect نمیشود؛ هرچند در آینده احتمال دارد سایر فروشگاهها نیز از طریق AgilitySDK این قابلیت را یکپارچهسازی کنند.
آینده Advanced Shader Delivery
فناوری Advanced Shader Delivery میتواند نقطه عطفی در کاهش لگ و افت فریم در بازیهای کامپیوتری باشد؛ بهویژه در عناوینی که با موتور آنریل انجین توسعه یافتهاند.
اولین باشید که نظر می دهید