رفتن به نوشته‌ها

تحول گرافیکی انویدیا در گیمزکام 2025؛ ارتقاء GeForce Now، گزینه های جدید Nvidia App و فناوری موی RTX

اپلیکیشن انویدیا این هفته با تغییرات مهمی از جمله بهبود قابلیت DLSS Override، اضافه شدن گزینه‌های بیشتر کنترل پنل و تغییرات در Project G-Assist همراه می‌شود. انویدیا طی 18 ماه گذشته از زمان انتشار این برنامه به‌طور مستمر آن را ارتقا داده و اکنون به مرحله‌ای نزدیک شده که امکان انتقال کامل گزینه‌های قدیمی کنترل پنل به اپلیکیشن جدید فراهم می‌شود.

امکانات جدید اپلیکیشن انویدیا «Nvidia App»

به‌روزرسانی این هفته شامل گزینه‌های Anisotropic Filtering، Anti-Aliasing و Ambient Occlusion خواهد بود؛ بنابراین دیگر نیازی به مراجعه به اپلیکیشن قدیمی کنترل پنل انویدیا برای بهبود اجرای بازی‌های کلاسیک وجود ندارد. ابزار Nvidia Surround نیز مستقیما در اپلیکیشن قرار می‌گیرد.

قابلیت DLSS Override دیگر به صورت جداگانه برای هر بازی تنظیم نمی‌شود؛ انویدیا اکنون امکان انتخاب گزینه سراسری را اضافه کرده است. از این پس می‌توان تنظیمات DLSS را برای تمام بازی‌های پشتیبانی‌شده یکپارچه تعیین کرد و در صورت فعال‌سازی، Overlay انویدیا نشان می‌دهد که کدام گزینه DLSS فعال است.

عرضه قابلیت Smooth Motion برای سری RTX 40

قابلیت جدید Smooth Motion که پیش‌تر فقط در کارت‌های گرافیک سری RTX 50 در دسترس بود، اکنون برای تمام دارندگان سری RTX 40 نیز عرضه می‌شود. این فناوری مبتنی بر درایور و مدل هوش مصنوعی است که امکان اجرای روان‌تر بازی‌هایی را فراهم می‌کند که از DLSS Frame Generation پشتیبانی ندارند. Smooth Motion هم در حالت DLSS Super Resolution و هم در رزولوشن اصلی یا حتی با فناوری‌های ارتقای تصویر دیگر قابل استفاده است. به گفته انویدیا و تست های انجام شده، این ویژگی معمولا نرخ فریم دریافتی را دو برابر می‌کند.

مدل هوش مصنوعی پشت G-Assist نیز بهینه‌سازی شده تا 40 درصد حافظه کمتری مصرف کند. این تغییر بدون تأثیر منفی بر عملکرد انجام گرفته و هدف آن پاسخ‌گویی سریع‌تر به پرسش‌ها است. این تغییرات از 28 مرداد (19 آگوست) ساعت 20:30 به وقت تهران برای کاربران نسخه بتا عرضه می‌شود و انتشار عمومی آن در هفته آینده آغاز خواهد شد.

پشتیبانی از فناوری DLSS 4، ری تریسینگ و پث تریسینگ در بازی های بیشتر

فناوری پیشرفته پث تریسینگ و DLSS 4 برای بازی‌های Resident Evil Requiem و Directive 8020 در دسترس قرار گرفته است. همچنین، قابلیت ری تریسینگ همراه با DLSS 4 به مجموعه‌ای از عناوین شاخص از جمله Light: The Beast، Honeycomb: The World Beyond، Lost Soul Aside، The Outer Worlds 2، Phantom Blade Zero و PRAGMATA افزوده شده است. نکته قابل توجه آن‌که شرکت AMD پشتیبانی از سری بازی‌های Resident Evil را از دست داده و این مجموعه اکنون به‌طور کامل تحت بهینه‌سازی‌های گرافیکی انویدیا قرار دارد.

ارتقای سرویس GeForce Now با کارت گرافیک RTX 5080

دو سال و نیم پس از ارتقای بزرگ در زمینه گرافیک، تأخیر و نرخ نوسازی سرویس ابری GeForce Now، انویدیا در شهریور (سپتامبر) پردازنده‌های گرافیکی جدید Blackwell را به سرویس GeForce Now اضافه می‌کند. کاربران قادر خواهند بود معادل یک کارت RTX 5080 با 48GB حافظه و DLSS 4 را در فضای ابری اجاره کرده و بازی‌های کامپیوتر خود را با تنظیمات نزدیک به حداکثر روی گوشی، مک، کامپیوتر، تلویزیون، ست‌تاپ باکس یا کروم‌بوک با هزینه ماهانه 20 دلار استریم کنند.

قابلیت Install-to-Play انویدیا

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات معرفی‌شده در این سرویس، قابلیت Install-to-Play است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌ها را بدون نیاز به تأیید و آماده‌سازی رسمی انویدیا نصب کنند. انویدیا مدعی است این قابلیت باعث دو برابر شدن سریع کتابخانه GeForce Now خواهد شد.

البته محدودیت‌هایی نیز وجود دارد؛ تنها بازی‌هایی که در سرویس Steam Cloud Play فعال هستند قابل نصب خواهند بود. انویدیا اعلام کرده به محض فعال شدن این ویژگی، 2352 بازی به سرویس اضافه می‌شوند. همچنین این قابلیت به انویدیا اجازه می‌دهد هم‌زمان با انتشار رسمی، بازی‌ها و دموهای بیشتری را به GFN اضافه کند.

در حال حاضر فقط Steam از قابلیت Install-to-Play پشتیبانی می‌کند. با این حال بسیاری از ناشران بزرگ از طریق شبکه توزیع Valve در این طرح از جمله Ubisoft، Paradox، Nacom، Devolver، TinyBuild و CD Projekt Red مشارکت دارند.

بازی‌های Install-to-Play برخلاف عناوین از قبل آماده‌سازی شده به صورت آنی اجرا نمی‌شوند و لازم است هر بار دانلود و نصب شوند، مگر اینکه کاربران فضای ذخیره‌سازی دائمی 200 گیگابایت با هزینه 3 دلار، 500 گیگابایت با 5 دلار یا 1 ترابایت با 8 دلار در ماه خریداری کنند؛ به دلیل اتصال مستقیم سرورهای انویدیا به سرورهای اسیتم، فرآیند دانلود بسیار سریع خواهد بود.

انویدیا قابلیت استریم با رزولوشن 5K و نرخ 120 فریم بر ثانیه یا حداکثر 360 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1080p را اضافه کرده است. همچنین حالت Cinematic Quality Streaming برای کاهش محوشدگی رنگ‌ها و افزایش جزئیات در بخش‌های تاریک معرفی شد. حداکثر پهنای باند استریم نیز از 75 مگابیت بر ثانیه به 100 مگابیت بر ثانیه ارتقا یافته است.

علاوه بر این، دارندگان Steam Deck OLED می‌توانند بازی‌ها را با نرخ نوسازی 90 هرتز (بالاتر از 60 هرتز قبلی) استریم کنند. اپلیکیشن GeForce Now به‌طور مستقیم روی تلویزیون‌های 4K OLED و مانیتورهای 5K OLED الجی عرضه خواهد شد. همچنین پشتیبانی از فرمان‌های رانندگی Logitech با بازخورد لمسی نیز اضافه شده است.

عملکرد RTX 5080 در فضای ابری

انویدیا تضمین نمی‌کند که همیشه پردازنده RTX 5080 برای اجرای همه بازی‌ها در دسترس باشد. اشتراک Ultimate با قیمت 20 دلار در ماه همچنان شامل کارت‌های سری RTX 4080 نیز می‌شود. به گفته مدیران انویدیا، افزایش ظرفیت سرورها زمان‌بر است اما برخی بازی‌های محبوب مانند Apex Legends، Assassin’s Creed Shadows، Baldur’s Gate 3، Black Myth Wukong، Cyberpunk 2077 و Doom: The Dark Ages از همان ابتدا با RTX 5080 اجرا می‌شوند.

انویدیا مدعی است Superpodهای جدید Blackwell در شرایطی خاص تا 2.8 برابر سریع‌تر عمل می‌کنند، البته این افزایش سرعت زمانی محقق می‌شود که DLSS 4 سه فریم مصنوعی به ازای هر فریم واقعی تولید کند (4x MFG) که می‌تواند منجر به تأخیر بیشتر شود.

تأخیر و تجربه کاربری در سرویس انویدیا GeForce Now

GFN در نسل‌های گذشته به دلیل همکاری با شرکت‌هایی مانند Comcast، T-Mobile و BT و استفاده از فناوری L4S تأخیر بسیار پایینی ارائه کرده است. حالت 360 فریم جدید نیز می‌تواند تأخیری معادل 30 میلی‌ثانیه در بازی Overwatch 2 داشته باشد. این سطح از تأخیر از بسیاری از کنسول‌های خانگی از جمله پلی استیشن 5 پرو پایین‌تر است.

هزینه اشتراک و طرح‌های آینده GeForce Now Ultimate

اشتراک GeForce Now Ultimate همچنان با همان قیمت 19.99 دلار در ماه عرضه می‌شود. انویدیا فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت اعلام نکرده است مگر در صورت رشد چشمگیر مصرف انرژی یا تغییر نرخ ارز در برخی کشورها.

ادغام سرویس GeForce Now با Discord

انویدیا در حال آزمایش ویژگی جدیدی است که سرویس GeForce Now را مستقیما در Discord ادغام می‌کند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد بدون ورود به حساب کاربری، تنها با یک کلیک بازی‌ها را مستقیما از یک سرور Discord اجرا کنند. نخستین نمونه‌ها با همکاری Epic Games و Discord در نمایشگاه Gamescom معرفی می‌شود.

اضافه شدن فناوری RTX Hair به کارت‌ های سری RTX 50

بازی Indiana Jones and the Great Circle در ماه آینده نخستین عنوانی خواهد بود که از قابلیت جدید RTX Hair انویدیا بهره می‌برد. برخلاف روش سنتی مدل‌سازی مو با استفاده از مثلث‌ها، انویدیا در این فناوری از کره‌ها استفاده می‌کند تا ظاهر موی شخصیت مجازی Harrison Ford در این بازی طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد.

RTX Hair برای ارتقای نورپردازی و سایه‌ها طراحی شده و در عین حال بدون مصرف بیش از حد حافظه، عملکرد کلی بازی را حفظ می‌کند. این فناوری نه تنها حجم و تراکم بیشتری به موهای Ford می‌بخشد بلکه در قالب یک به‌روزرسانی برای حالت رندرینگ Real-Time Path Tracing در بازی Indiana Jones and the Great Circle ارائه می‌شود.

بهبودهای RTX Hair از قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید در کارت‌های گرافیک سری RTX 50 بهره می‌گیرند. انویدیا در این نسل شتاب‌دهی سخت‌افزاری رهگیری پرتو برای مو و پوشش‌های کرکی و همچنین پشتیبانی از ساختار Linear Swept Sphere یا همان LSS را اضافه کرده است. انویدیا این فناوری را «گامی بزرگ به سوی رندرینگ انسان‌های دیجیتالی با کیفیت بالا به صورت آنی» توصیف می‌کند.

جمع‌بندی تغییرات بزرگ انویدیا طی مراسم Gamescom 2025

انویدیا قصد دارد با ترکیب قابلیت‌های جدید، اضافه شدن کارت‌های RTX 5080 در فضای ابری و گسترش کتابخانه بازی‌ها، تجربه GeForce Now را به سطحی نزدیک به کنسول‌های خانگی برساند. با این حال، محدودیت‌هایی همچون عدم حضور بازی‌های شرکت‌هایی مانند سونی و Rockstar همچنان پابرجا است.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *