لامبورگینی فنومنو جدید رونمایی شد؛ غرش قدرتمند که حتی می‌تواند در مقیاس ریشتر ثبت شود!

در آستانه آغاز رویدادهای خاص هفته خودرو مونتری که آخر هفته برگزار می‌شود، لامبورگینی «Lamborghini» با معرفی مدلی خیره‌کننده به نام فنومنو «Fenomeno» توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این ابرخودرو بسیار کمیاب، تازه‌ترین محصول ویژه از برند ایتالیایی محسوب می‌شود که همان فرمول آشنا را با طراحی فوق‌العاده جسورانه، عملکرد استثنایی و تیراژ بسیار محدود دنبال می‌کند.

لامبورگینی فنومنو بر پایه مدل V12 نیرو گرفته از روولتو توسعه یافته و به‌عنوان یک نسخه تولید محدود، طراحی کاملاً بازنگری‌شده‌ای دارد که هویت منحصربه‌فردی در میان محصولات این برند ایجاد کرده است. از نظر ظاهری، جای انتقاد چندانی به لامبورگینی وارد نیست. طراحی آن جسورانه و دیوانه‌وار است؛ دقیقاً همان چیزی که از این برند انتظار می‌رود. اگرچه به افسانه وننو نمی‌رسد، اما فاصله چندانی هم ندارد و با وجود شباهت اندک به روولتو، همچنان به‌وضوح به‌عنوان گاو خشمگین قابل شناسایی است.

خطوط تیز و شخصیت تهاجمی‌تر Lamborghini Fenomeno

در بخش جلو، فنومنو به چراغ‌های زاویه‌دار و تیز مجهز شده و کاپوت آن دارای دو خروجی هوای بزرگ است. لامبورگینی همچنین سپری اختصاصی برای این خودرو طراحی کرده که نوار رنگی همسان بدنه روی اسپلیتر آن کشیده شده است.

ارتفاع فنومنو به‌قدری کم است و جای‌گیری چرخ‌ها در گلگیرها آن‌چنان دقیق انجام شده که گویی خودرو به‌صورت کارخانه‌ای خوابیده شده و این ویژگی به ظاهر مهیج آن افزوده است. در کناره‌ها، تمامی پنل‌ها بازطراحی شده‌اند و اکنون دو ورودی هوای بزرگ درست پشت درها دیده می‌شود. در قسمت عقب، لامبورگینی یک پوشش موتور فیبرکربنی اختصاصی و مجموعه‌ای کاملاً جدید از طراحی عقب را به‌کار برده که تماماً با فیبرکربن تکمیل شده است. چراغ‌های عقب LED با طراحی Y‌ شکل و چهار خروجی اگزوز مرکزی بلافاصله جلب توجه می‌کنند.

مشخصات فنی و توان تولیدی لامبورگینی فنومنو جدید؛ رقیب بی‌نظیر بوگاتی

با توجه به اینکه فنومنو بر پایه روولتو ساخته شده، استفاده از همان پیشرانه هیبریدی V12 چندان غافلگیرکننده نیست؛ با این حال، تغییرات معناداری در آن اعمال شده است. موتور V12 تنفس طبیعی 6.5 لیتری اکنون با بازتنظیم، توان 833 اسب‌بخار را تولید می‌کند؛ رقمی بالاتر از توان اصلی 814 اسب‌بخاری. همچنین یک باتری لیتیوم‌یون 7 کیلووات‌ساعتی بزرگ‌تر برای ارائه کمک‌برقی بیشتر جایگزین شده است.

مجموع خروجی این سیستم اکنون به 1,065 اسب‌بخار رسیده که 64 اسب‌بخار بیش از توان 1,001 اسب‌بخاری روولتو است. این باتری ارتقایافته محدوده حرکتی صرفاً برقی را نیز کمی افزایش داده و به 12 مایل (20 کیلومتر) رسانده است.

عملکرد خودرو بازتابی از این افزایش توان است؛ لامبورگینی اعلام کرده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت تنها در 2.4 ثانیه ثبت می‌شود؛ 0.1 ثانیه سریع‌تر از روولتو؛ حداکثر سرعت نیز همچنان 350 کیلومتر بر ساعت (217 مایل بر ساعت) باقی مانده است.

طراحی خاص و تولید محدود

فضای داخلی فنومنو تفاوت چشمگیری با مدل پایه ندارد. فرمان، نمایشگر مرکزی شناور، داشبورد دیجیتال و صفحه‌نمایش سمت سرنشین از روولتو به این مدل منتقل شده‌اند. نبود تغییرات عمده در کابین، برای خریداران چنین خودرویی چندان اهمیت ندارد زیرا جذابیت اصلی در بخش طراحی و عملکرد نهفته است. تولید جهانی فنومنو تنها به 29 دستگاه محدود شده و هر نمونه با قیمتی حدود 3 میلیون یورو (حدود 3.5 میلیون دلار) عرضه می‌شود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *