پشتیبانی از XeSS 2 اینتل در کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا

فناوری XeSS اینتل که پیش از این تنها به ارتقای مقیاس شناخته می‌شد، اکنون برای عرضه کارت‌های گرافیک Arc Battlemage به‌روزرسانی شده و شامل دو قابلیت جدید «تولید فریم» و «کاهش تأخیر» نیز شده است؛ ویژگی‌هایی که پیش از این در محصولات AMD و انویدیا مشاهده شده بودند.

پشتیبانی رسمی XeSS 2 از کارت‌های گرافیک غیر از اینتل

امروز اینتل نسخه جدیدی از XeSS 2 را منتشر کرد و همزمان نسخه 2.1.0 از کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) آن را نیز ارائه داد. مهم‌ترین تغییر این نسخه، پشتیبانی از کارت‌های گرافیک غیراینتلی است. به‌بیان ساده، اکنون کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا نیز می‌توانند از XeSS2 بهره ببرند؛ نکته مهم‌تر اینکه تمام قابلیت‌های موجود در مجموعه فناوری‌های XeSS برای این کارت‌ها در دسترس خواهد بود.

اینتل تأیید کرده که پشتیبانی متقابل بین برندها در XeSS 2 نیازمند Shader Model 6.4 است؛ به‌عبارت دیگر، کارت‌های GeForce سری GTX 10 و جدیدتر یا Radeon RX سری 5000 و بالاتر، با این فناوری سازگار هستند.

اینتل همچنین توضیح داده که قابلیت XeLL به بخش تولید فریم وابسته است و به‌صورت مستقل در کارت‌های گرافیک غیراینتلی پشتیبانی نمی‌شود؛ به این معنا که بدون فعال‌سازی Frame Generation «تولید فریم»، امکان استفاده از XeLL وجود ندارد.

گسترش فناوری ارتقای وضوح تصویر برای همگان

با به‌روزرسانی کتابخانه‌های بازی‌ها به نسخه جدید XeSS، توسعه‌دهندگان می‌توانند تولید فریم و ارتقای کیفیت تصویر را برای گستره بیشتری از کارت‌های گرافیک فعال کنند. این روند، استفاده از فناوری‌های اینتل را در کنار AMD و انویدیا تسهیل می‌کند و فشار بیشتری بر انویدیا وارد خواهد کرد؛ شرکتی که همچنان قابلیت‌های ارتقای وضوح و تولید فریم خود را تنها به محصولات انحصاری محدود کرده است.

این فناوری برای دارندگان کارت های گرافیک AMD که مخصوصا می‌خواهند از فناوری های ری تریسینگ و پث تریسینگ در بازی های خود استفاده کنند، بسیار کاربردی است.

جدول پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از فناوری XeSS 2

سخت‌افزار پشتیبانی‌شدهکارت‌های گرافیک Intel® Arc™ با افزونه‌های Intel® Xe Matrixگرافیک Intel® Arc™گرافیک Intel® Iris® Xeکارت‌های دیگر با پشتیبانی از SM6.4نام پلتفرم‌هاAlchemist؛ Battlemage؛ Lunar Lake؛ Arrow Lake HMeteor LakeDG1؛ Tiger Lake؛ Alder Lake؛ Raptor Lakeانویدیا سری 3000 (و بالاتر) و AMD سری 6000 (و بالاتر) توصیه می‌شودMicrosoft DirectX 11XeSS-SRXeSS-SRDirectX 12XeSS-SR؛ XeSS-FG؛ XeLLXeSS-SR؛ XeLLXeSS-SRXeSS-SR؛ XeSS-FG؛ XeLLVulkanXeSS-SRXeSS-SRXeSS-SRXeSS-SR

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *