رفتن به نوشته‌ها

دیجیتال فاندری: بررسی عملکرد نسخه Xbox 360 و PC چند بازی معروف (قسمت اول)

به مناسبت بیستمین سالگرد عرضه کنسول محبوب Xbox 360، رسانه تحلیلی Digital Foundry همچنان به بررسی عملکرد چند بازی معروف روی این کنسول مایکروسافت و پلتفرم PC ادامه می‌دهد. دیجیتال فاندری از ابزارهای مُدرن برای اندازه‌گیری نرخ فریم روی سخت‌افزار اصلی و به‌روزرسانی نشده Xbox 360، بدون اعمال حتی یک پچ یا فایل اصلاحی استفاده کرده است. پس برای مطالعه ادامه مطلب بررسی عملکرد نسخه Xbox 360 و PC چند بازی معروف، همراه ما باشید.

1. Call of Duty 2

اولین بازی کالاف دیوتی که روی کنسول‌ها منتشر شد، عنوان COD: Finest Hour در سال 2004 بود که نسخه کوتاه‌شده بازی اول (محصول سال 2003) به شمار می‌رفت. از سوی دیگر، بازی Call of Duty 2 به طور هم‌زمان برای پلتفرم کامپیوترهای شخصی و کنسول ایکس باکس 360 عرضه شد و پورت کنسولی آن، هم از نظر بصری و هم از نظر طرح‌بندی مراحل، با نسخه PC یکسان بود.

گفتنی است نیازهای بصری بازی Call of Duty 2 برای ایکس‌ باکس 360 بیش از حد بود و به لطف استفاده از v-sync بافر دوگانه، نرخ فریم بازی مذکور معمولاً از حداکثر 60 فریم در ثانیه به تنها 30 فریم در ثانیه کاهش پیدا می‌کرد. پی‌سی گیمرها حتی در سیستم‌های رده‌بالای آن زمان نیز برای رسیدن به 60 فریم در ثانیه با مشکل مواجه بودند. استودیو توسعه‌دهنده Infinity Ward، به طرز مشهوری برای نمایش گیم‌ پلی مبتنی بر نرخ 60 فریم در ثانیه، در نسخه‌های بعدی سری COD روی Xbox 360 راه‌حلی ارائه داد.

2. Quake 4

نسخه Xbox 360 بازی Quake 4 تنها یک ماه پس از عرضه پورت کامپیوتر آن، در دسترس قرار گرفت. این بازی از همان مُدل نورپردازی یکپارچه و سایه‌های استنسیل بلادرنگ عنوان DOOM 3 (محصول سال 2004) استفاده کرد. تصاویر بازی Quake 4 در کنسول Xbox 360، معادل پورت کامپیوتر آن با رزولوشن 720p بود؛ اما این رزولوشن برای عملکرد پایدار کنسول مایکروسافت بسیار طاقت‌فرسا بود. با اجرای کاملاً قفل‌شده با v-sync دو بافره، نرخ فریم Quake 4 معمولاً بالاتر و پایین‌تر از خط 30 فریم بر ثانیه، از جمله افت قابل‌توجه به 10 ثانیه، همراه بود.

بازی‌های بعدی مبتنی بر موتور گرافیکی Id Tech 4 روی Xbox 360 با کارایی بیشتری اجرا شدند. اگر برای اجرای بازی Quake 4 روی کنسول‌های نسل بعدی Xbox از طریق قابلیت سازگاری عقبرو استفاده نکرده‌اید، ما پیشنهاد می‌کنیم که این محصول تیراندازی اول‌شخص قدرتمند را حتماً روی پلتفرم PC تجربه کنید.

3. Condemned Criminal Origins

استودیو Monolith Productions با رونمایی از موتور گرافیکی Jupiter EX، مرزهای بصری بازی‌های تیراندازی اول‌شخص را برای همیشه جابه‌جا کرد. پی‌سی گیمرها ابتدا در اکتبر سال 2005، قدرت موتور Jupiter EX را در بازی FEAR تماشا کردند. حدود یک ماه بعد، نسخه Xbox 360 بازی ترسناک Condemned Criminal Origins با بهره‌گیری از این موتور گرافیکی، روانه بازار شد. این بازی دارای نورپردازی کاملاً پویا، سیستم رندرینگ متوالی، نقشه‌های انسداد اختلاف منظر و نورپردازی حجمی بود.

بازی Condemned تجربه‌ای ترسناک و نبرد تن‌به‌تن را در نور کم ارائه می‌کرد. بااین‌حال، عدم وجود سقف نرخ فریم، منجر به افت گاه‌به‌گاه به زیر 30 فریم بر ثانیه و حتی افزایش غافلگیرکننده تا 60 فریم بر ثانیه می‌شد. در مجموع، نسخه Xbox 360 بازی Condemned Criminal Origins، بسیار روان‌تر از عنوان Quake 4 اجرا می‌شد. نسخه PC بازی مذکور حدود شش ماه بعد عرضه شد و تنها تفاوت قابل‌توجه آن، مشکلات بیشتر با black crush در کنسول Xbox 360 بود؛ مشکلی با مدیریت ضعیف سایه‌زنی تصاویر تاریک که کنسول نسل هفتمی مایکروسافت را به ستوه آورده بود.

4. Need For Speed: Most Wanted (2005)

بازی Need For Speed: Most Wanted برای ده‌ها کنسول (از جمله پلتفرم PC) روانه بازار شد؛ اما نسخه Xbox 360 آن به دلیل برخورداری از جلوه‌های منحصربه‌فردی مانند نورپردازی HDR، سایه‌زن‌های پیشرفته و کیفیت بالای سایه‌ها مورد توجه قرار گرفت. بااین‌حال، افزایش جلوه‌های بصری باعث شد تا تصویر در نسخه Xbox 360، کمی رنگ زرد به خود بگیرد. معضل رنگ زرد در برخی از بازی‌های Xbox 360 نیز دیده می‌شد.

حتی نسخه PC پیش‌فرض بازی نیز فاقد برخی از جلوه‌های بصری دیده شده در نسخه Xbox 360 است، اگرچه جامعه مادینگ در سال‌های پس از عرضه، برتری پورت Xbox 360 را به نسخه PC بازی NFS: Most Wanted بازگردانده‌اند. بدون محدودیت 30 فریم بر ثانیه، نرخ فریم آزاد بازی Need For Speed: Most Wanted معمولاً در محدوده 40 فریم بر ثانیه با پارگی قابل‌توجه تصویر اجرا می‌شود (البته زمانی که کنسول روی خروجی 720p تنظیم شده باشد.) با تغییر رزولوشن به 480p، نرخ فریم بازی هم کاهش پیدا می‌کند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *