رفتن به نوشته‌ها

افزایش 30 درصدی تعرفه مکالمه و پیامک موبایل تأیید شد

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های داخلی، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، نرخ‌های بازنگری‌شده مکالمه و پیامک را مطابق مجوز نهادهای تصمیم‌گیر، از تاریخ 23 آذر 1404 به‌روزرسانی کرده‌اند. به بیان دقیق‌تر، کاربران از این پس، با افزایش 30 درصدی تعرفه مکالمه موبایل و پیامک روبه‌رو می‌شوند.

طبق بیانیه همراه اول، سقف تعرفه هر پیامک فارسی در سیم‌کارت‌های دائمی 116 ریال و هر پیامک انگلیسی 289 ریال مشخص شده است. در سیم‌کارت‌های اعتباری، هزینه ارسال پیامک 20 درصد بیشتر از سیم‌کارت‌های دائمی محاسبه می‌شود. همچنین سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه درون‌شبکه‌ای برای مشترکان دائمی 779 ریال و برای مشترکان اعتباری 1169 ریال اعلام شده است.

علاوه‌برآن، تعرفه هر دقیقه مکالمه بین‌شبکه‌ای از تلفن همراه به تلفن ثابت برای سیم‌کارت‌های دائمی 812 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 1218 ریال خواهد بود. محاسبه هزینه مکالمات کلیه مشترکان تلفن همراه نیز به‌صورت ثانیه‌ای انجام می‌شود. اپراتور همراه اول تأکید کرده است که نرخ مکالمه و پیامک تلفن همراه طی سال‌های گذشته بدون تغییر باقی‌مانده بود؛ به‌نحوی‌که آخرین ابلاغ تعرفه مکالمه به سال 1392 و تعرفه پیامک به سال 1389 بازمی‌گردد.

ایرانسل از دلایل افزایش نرخ برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری می‌گوید

در همین راستا، اپراتور دوم تلفن همراه، ایرانسل، هم با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که ثبات چندساله تعرفه‌های مکالمه و پیامک، در شرایط تحریم، تورم و افزایش نرخ ارز، موجب افزایش شدید هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری شبکه شده و صنعت ارتباطات ایران را با ناترازی روبه‌رو کرده است؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها امکان سرمایه‌گذاری جدید فراهم نبوده، بلکه حفظ کیفیت فعلی خدمات نیز با چالش‌هایی همراه شده است.

ایرانسل ضمن اشاره به درخواست اپراتورها برای اصلاح تعرفه‌ها، اعلام کرد که نهادهای تصمیم‌گیر از جمله ستاد تنظیم بازار، در تاریخ 30 مهر 1404، مجوز افزایش 30 درصدی تعرفه خدمات مکالمه و پیامک را صادر کردند. این مجوز در 22 آذر 1404 به اپراتورها اطلاع و از بامداد یکشنبه 23 آذر در شبکه اپراتورهای تلفن همراه اجرایی شده است. جزئیات افزایش تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه ایرانسل نیز به مانند همراه اول تنظیم شده است.

موضوع افزایش تعرفه مکالمه و پیامک اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، با واکنش‌های گسترده‌ای در میان کاربران و کارشناسان حوزه ارتباطات مواجه شده است. شماری از صاحب‌نظران بر این اعتقاد دارند که افزایش تعرفه‌ها تنها در صورتی می‌تواند قابل‌قبول باشد که به بهبود ملموس کیفیت مکالمات و ارتقای سرعت و پایداری اینترنت منجر شود؛ در غیر این صورت، تداوم مشکلات موجود به معنای تحمیل فشار اقتصادی مضاعف بر مشترکان خواهد بود.

بر همین اساس، توجه افکار عمومی اکنون بیش از گذشته به عملکرد آینده این دو اپراتور برجسته معطوف شده است تا مشخص شود این افزایش هزینه‌ها واقعاً صرف توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح خدمات می‌شود یا آن‌ها صرفاً بار مالی جدیدی را بر دوش کاربران تلفن همراه تحمیل خواهند کرد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *