دیزنی با یک سرمایهگذاری بزرگ وارد میدان هوش مصنوعی شده و طبق توافقی که در امروز اعلام شد، این شرکت مبلغ 1 میلیارد دلار در OpenAI سرمایهگذاری کرده و با این اقدام، راه را برای دسترسی ChatGPT و Sora به مجموعه گسترده شخصیتهای خود هموار کرده است. طبق این قرارداد 3 ساله، دیزنی تبدیل به «اولین شریک بزرگ در حوزه لایسنس محتوای مورد استفاده Sora» میشود و علاوه بر سرمایهگذاری، اختیار خرید سهام بیشتر OpenAI را نیز دریافت میکند.
پس از اعلام این خبر، ارزش سهام دیزنی در معاملات پیشگشایش 0.6% رشد کرد و پس از بازشدن بازار، بیش از 2% افزایش یافت.
OpenAI در بیانیه روز پنجشنبه توضیح داد که طبق این توافق جدید، Sora که تقریباً یک سال پیش معرفی شد، قادر خواهد بود ویدئوهای کوتاه و اجتماعی مبتنی بر درخواست کاربران تولید کند؛ ویدئوهایی که از مجموعهای شامل بیش از 200 شخصیت کارتونی، ماسکدار و موجودات مختلف از جهانهای Disney، Marvel، Pixar و Star Wars بهره میبرند؛ بههمراه استفاده از لباسها، لوازم، وسایل نقلیه و محیطهای مشهور این فرنچایزها. همچنین، دیزنی علاوه بر همکاری در زمینه لایسنس محتوا، به یکی از «مشتریان اصلی» OpenAI تبدیل میشود و برای کارکنان خود لایسنسهای ChatGPT Enterprise خریداری میکند.
درحالیکه Sora، اپلیکیشن ویدئویی OpenAI با حالوهوای تیک تاک، از زمان عرضهاش در اوایل سال جاری سروصدای زیادی ایجاد کرده و دانلودهای فراوانی داشته است، کاربران ChatGPT که محصول اصلی شرکت محسوب میشود نیز طبق مفاد این توافق به نسخههای AIشده شخصیتهای دیزنی دسترسی خواهند داشت. قرار است این شخصیتهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی از اوایل سال 2026 دردسترس قرار بگیرند.
این اقدام در هالیوود بحثبرانگیز خواهد بود
بسیاری از بازیگران پیشتر نسبت به استفاده از هوش مصنوعی و شیوه بهرهبرداری از چهره و شباهتشان ابراز نگرانی کردهاند. با این حال، دیزنی و OpenAI تصریح کردهاند که «این توافق شامل هیچگونه شباهت یا صدای استعدادهای انسانی نیست.»
باب آیگر، مدیرعامل دیزنی، در گزارش مالی اخیر شرکت نیز به چنین معاملهای اشاره کرده بود و توضیح داده بود که استفاده از هوش مصنوعی میتواند تجربه مشتریان و استراتژی مستقیم-به-مصرفکننده را تقویت کند. او گفته بود که شرکت در حال انجام مذاکرات جدی با شرکتهای هوش مصنوعی است تا هم از مالکیت فکری خود حفاظت کرده و هم راههای جدیدی برای افزایش تعامل مخاطبان ایجاد کند.
اظهارات او نشان میدهد که دیزنی مانند دیگر بازیگران بزرگ هالیوود، به دنبال روشهای تازهای است تا کاربران را به تعامل بیشتر با پلتفرمها و برندهایش ترغیب کند، بهخصوص در شرایطی که پلتفرمهای محتوای تولیدشده توسط کاربران و سازندگان مستقل محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. دیزنی، مانند سایر استودیوها، با مشکل تعامل روبهروست؛ زیرا زمان تماشای کاربران در سرویسهای استریم طی چند سال اخیر تقریباً ثابت مانده، در حالی که یوتیوب همچنان رشد کرده است. امید دیزنی این است که به کمک هوش مصنوعی، کاربران زمان بیشتری را روی پلتفرمهای آن سپری کنند و فرصتهای خلاقانه جدیدی برای تعامل با فرنچایزهای محبوب شرکت ایجاد شود.
دو شرکت در بیانیه مشترک خود تأیید کردند که قصد دارند «با همکاری یکدیگر از مدلهای OpenAI برای ارائه تجربههای جدید به مشترکان Disney+ استفاده کنند.» با این حال، نگرانی دیزنی نسبت به خطرات احتمالی این فناوری برای مالکیت فکری خود همچنان پابرجاست. در ژوئن 2024، دیزنی به همراه بخش استودیو NBCUniversal متعلق به Comcast، از شرکت هوش مصنوعی Midjourney شکایت کرد و ادعا داشت که این شرکت نسخههای بدون مجوز از آثار متعلق به آنها، از Star Wars گرفته تا The Simpsons تولید کرده است. Midjourney این ادعا را رد کرده و پرونده همچنان در جریان است.
اولین باشید که نظر می دهید