رفتن به نوشته‌ها

کنترل ریلز دست کاربران افتاد؛ شوک بزرگ به الگوریتم اینستاگرام

شرکت متا در‌حال فراهم‌کردن فرصتی کم‌سابقه برای کاربران اینستاگرام است تا بفهمند چرا برخی پست‌ها در بخش «Reels» به آن‌ها نمایش داده می‌شود؛ بخشی که شامل ویدیوهایی بوده که به‌صورت الگوریتمی و خودکار انتخاب شده‌اند. از امروز، کاربران فهرستی از آنچه اینستاگرام به‌عنوان مهم‌ترین و جدیدترین علایق آن‌ها در نظر می‌گیرد مشاهده خواهند کرد و کنترل بیشتری روی تعیین محتوای ریلز ها خواهند داشت.

چنین نگاهی پشت پرده الگوریتم‌ها در اپ‌های شبکه اجتماعی معمولا بسیار نادر است، اما متا این روند را یک مرحله جلوتر برده و به کاربران اجازه داده با کنترل موضوعاتی که می‌خواهند بیشتر یا کمتر در «ریلز» اینستاگرام ببینند، مستقیماً بر الگوریتم تأثیر بگذارند.

قابلیت «Your Algorithm» اینستاگرام برای کنترل ریلز ها

این قابلیت که «Your Algorithm» نام دارد، هم‌زمان با ادامه رقابت شدید اینستاگرام و تیک‌تاک برای کسب جایگاه برتر میان کاربران جوان معرفی می‌شود. این گروه از کاربران به احتمال زیاد علاقه دارند کنترل بیشتری بر محتوایی که هنگام اسکرول‌کردن فیدهای ویدیویی مصرف می‌کنند داشته باشند و از گزینه‌های شخصی‌سازی پیشرفته‌تری بهره ببرند. این قابلیت جدید در ابتدا برای کاربران ساکن ایالات متحده فعال شده و برنامه‌ای برای عرضه جهانی آن برای کاربران انگلیسی‌زبان نیز در دست اجرا قرار دارد.

این تغییر هم‌زمان با ادعای کمیسیون اروپا رخ داده که می‌گوید متا قرار است به کاربران اتحادیه اروپا گزینه‌های بیشتری درباره شیوه استفاده از داده‌هایشان برای تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد. مقامات اتحادیه اروپا معتقدند رویکرد فعلی اینستاگرام که در آن کاربران می‌توانند با پرداخت اشتراک پولی از دیدن تبلیغات جلوگیری کنند، با استانداردهای «قانون بازارهای دیجیتال» درباره حق انتخاب کاربران سازگار نیست. انتظار می‌رود کاربران این منطقه به‌زودی با گزینه‌ای روبه‌رو شوند که در آن بتوانند تصمیم بگیرند همه داده‌های خود را به اشتراک بگذارند یا تنها بخش کوچکی از آن برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، اینستاگرام از نظر میزان استفاده کلی در میان کاربران جوان در جایگاه نخست قرار دارد، اما تیک‌‌تاک فاصله زیادی با آن ندارد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2025 توسط مرکز پژوهشی Pew Research Center انجام شده، 80 درصد از بزرگسالان زیر 30 سال در ایالات متحده از اینستاگرام استفاده می‌کرده‌اند، در حالی که 63 درصد از همین گروه سنی از تیک‌تاک بهره می‌برده‌اند.

هنگامی که یک کاربر تب جدید «Your Algorithm» را در اینستاگرام باز می‌کند، خلاصه‌ای کوتاه از موضوعاتی که هنگام تماشای «ریلز» به آن‌ها توجه نشان داده است مشاهده خواهد کرد. موضوعات نمایش‌داده‌شده براساس فعالیت‌های اخیر کاربر تعیین می‌شوند و این خلاصه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی مولد ساخته می‌شوند. نمونه‌هایی که متا برای موضوعات قابل افزودن توسط کاربران ارائه کرده شامل «فیلم‌های ترسناک»، «شطرنج» و «فوتبال کالج» است.

برای کاربرانی که تمایل بیشتری به اشتراک‌گذاری دارند، اینستاگرام امکانی اضافه کرده که بتوانند این خلاصه از آنچه تماشا کرده‌اند و موضوعاتی که تنظیم کرده‌اند را منتشر کنند. از نگاه این رویکرد، اگر قرار است داده‌های کاربران ردیابی و شخصی‌سازی شود، منطقی است که امکان نمایش عمومی آن هم وجود داشته باشد.

در طول سال 2025، اینستاگرام مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را معرفی کرده است که حول شخصی‌سازی فیدهای الگوریتمی و ابزارهایی برای جذب مخاطبان جوان طراحی شده‌اند.

تب «Friends» در بخش «ریلز» در همین سال معرفی شد تا کاربرانی که می‌خواهند ببینند دوستانشان چه ویدیوهایی را لایک می‌کنند و برای آن‌ها نظر می‌گذارند بتوانند این کار را انجام دهند. اگرچه چنین قابلیتی می‌تواند نوعی نقض حریم خصوصی تلقی شود، اشتراک‌گذاری دائمی موقعیت مکانی در میان دوستان نسل زد به یک روند محبوب تبدیل شده است، به همین دلیل اینستاگرام نسخه‌ای اختیاری از این قابلیت را اضافه کرده که به افراد اجازه می‌دهد موقعیت دقیق دوستانشان را روی نقشه داخل اپ مشاهده کنند.

قابلیت «Your Algorithm» اینستاگرام شباهت‌هایی با ابزار «Manage Topics» دارد که تیک‌تاک سال گذشته در ایالات متحده راه‌اندازی کرده بود. به‌جای تمرکز مستقیم بر علایق کاملاً شخصی، این قابلیت تیک‌تاک فهرستی از موضوعات عمومی مانند «اخبار روز» و «سفر» را نمایش می‌دهد و اسلایدرهایی قابل تنظیم در اختیار کاربر می‌گذارد تا درخواست کند چه موضوعاتی بیشتر یا کمتر در فید ویدیویی‌اش ظاهر شوند. با وجود اینکه تیک‌تاک زودتر این مسیر را آغاز کرده است، گزینه‌های جدید متا کنترل‌های جزئی‌تر و دقیق‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی در الگوریتم‌های خود اولویت را به ویدیوهای بسیار پربازدید و اصطلاحاً وایرال داده‌اند و به همین دلیل بسیاری از کاربران از اینکه نمی‌توانند ویدیوهای خاص‌تر و مورد علاقه خود را ببینند شکایت کرده‌اند.

این وضعیت به حالتی تشبیه شده که کاربر مانند یک تکه چوب شناور، بی‌اختیار در جریان خروشان محتوای کوتاه آنلاین به این‌سو و آن‌سو کشیده می‌شود. هرچند به نظر می‌رسد نبرد برای بازگشت فیدهای زمانی و بدون الگوریتم تا حد زیادی از سوی کاربران با شکست مواجه شده است، رقابت شرکت‌های شبکه اجتماعی برای ایجاد قابلیت‌های فوق‌شخصی‌سازی‌شده و جذاب‌تر همچنان با شدت ادامه دارد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *