شرکت AMD امروز مجموعه فناوری FSR Redstone را پس از انتشار محدود در بازی COD Black Ops 7، به صورت رسمی عرضه کرد. برخلاف انتظارات AMD تمام چهار ویژگی اصلی Redstone را عرضه نمیکند زیرا حداقل یکی از آنها تا سال 2026 در دسترس نخواهد بود. یکی از قابلیتها تنها به یک بازی (COD) محدود میشود؛ کل این مجموعه فقط برای پردازندههای گرافیکی RDNA4 است.
AMD FSR Redstone در انحصار سری Radeon RX 9000
نکته اول این است که AMD رسماً نام مجموعه «سوپر رزولوشن» خود را تغییر میدهد. فناوری FSR دیگر فقط مربوط به ارتقای مقیاس و تولید فریم نیست؛ AMD با اضافه کردن فناوریهای بیشتر در حال کپیبرداری از مجموعه DLSS انویدیا است. به همین دلیل نامگذاری آن تحت عنوان FSR 5 یا موارد مشابه منطقی نبود. به نظر میرسد سوپر رزولوشن FSR بهروزرسانی نشده است. اسلاید به وضوح بیان میکند «FSR 4 سابق»؛ بنابراین این مؤلفه (که قبلاً از یادگیری ماشین استفاده میکرد) همان است. شرکت AMD تکرار میکند که این فناوری تنها در سری Radeon RX 9000 و فقط در بازیهایی که قبلاً از FSR 3.1 پشتیبانی میکردند (به عنوان جایگزین مستقیم) قابل دسترسی است. این موضوع به AMD اجازه میدهد تا پایان امسال ادعای پشتیبانی در بیش از 200 بازی را داشته باشد.
ویژگیهای FSR Redstone
لیست زیر وضعیت فعلی و آینده ویژگیهای این فناوری را نشان میدهد:
- فناوری FSR Upscaling (ارتقای مقیاس): بیش از 200 بازی تا پایان امسال
- فناوری FSR Frame Generation (تولید فریم): بیش از 30 بازی تا پایان امسال
- فناوری FSR Ray Regeneration (بازتولید پرتو): در حاضر فقط در COD:B07
- فناوری FSR Radiance Caching (کشسازی تابش): عرضه در 2026
جزئیات تولید فریم
فناوری FSR Frame Generation که پیشتر با عنوان ML Frame Generation تبلیغ میشد و توسط برخی کاربران به اشتباه تولید فریم چندگانه نامیده شده بود نیز بخشی از Redstone است. این فناوری تا پایان امسال تنها در بیش از 30 بازی وجود خواهد داشت. طبق گفته AMD این فناوری برای ارائه «نرخ فریم بالا و روان» طراحی شده است و از یک شبکه عصبی آموزشدیده در سناریوهای سنگین استفاده میکند. همانطور که در اسلاید F1 25 ارائه شد؛ هدف این فناوری محدود کردن مصنوعات زمانی و رفع برخی مشکلات سایهزنی است.
تکنولوژی کشسازی تابش
فناوری AMD Radiance Caching امسال عرضه نمیشود بلکه در سال 2026 منتشر خواهد شد (بدون لیست بازی و بدون تاریخ دقیق). این فناوری رهگیری پرتو را تسریع کرده و هزینههای کش تابش را کاهش میدهد. کشسازی تابش یک تکنیک روشنایی جهانی است که در آن رندرکننده نورپردازی غیرمستقیم پرهزینه را در مجموعه محدودی از نقاط صحنه محاسبه میکند؛ نتایج را ذخیره کرده و سپس آنها را با درونیابی برای پیکسلهای نزدیک یا نقاط سایهزنی مجدداً استفاده میکند. این کار تعداد پرتوها و بازتابهایی که باید رهگیری شوند را کاهش میدهد؛ بنابراین نور غیرمستقیم، نشت رنگ و نور بازتابی نرم تا زمانی که نورپردازی بین نقاط کششده تغییر شدید نداشته باشد سریعتر تخمین زده میشوند.
قابلیت بازتولید پرتو
در نهایت FSR Ray Regeneration بهزودی برای عناوین بیشتری عرضه میشود اما در حال حاضر در انحصار COD Black Ops 7 است. این یک پیادهسازی درونبازی است؛ به این معنی که پشتیبانی به توسعهدهندگان بستگی خواهد داشت. فناوری Ray Regeneration درست مانند NVIDIA DLSS Ray Reconstruction به ارائه بازتابها و نورپردازی واقعگرایانه کمک خواهد کرد. مقایسه فناوریهای FSR Ray Regeneration و DLSS Ray Reconstruction را میتوانید از این لینک مشاهده کنید.
افزایش عملکرد و لیست بازیها
شرکت AMD تایید کرده است که کدام بازیها بهروزرسانی Redstone را دریافت خواهند کرد. فقط به خاطر داشته باشید که این لیست شامل بازیهایی است که دارای یک یا چند ویژگی هستند. همچنین AMD ادعا میکند که مجموعه Redstone آنها به طور متوسط عملکردی تا 3.3 برابر بهتر نسبت به گیمینگ 4K نیتیو را ممکن میسازد. فقط در نظر داشته باشید که این صرفاً شامل تولید فریم و سوپر رزولوشن است.
انتشار کیت توسعه و جمعبندی
شرکت AMD امروز کیت توسعه نرمافزار FSR Redstone SDK را نیز منتشر میکند. این کیت به عنوان یک ادغام DLL آسان ارائه خواهد شد؛ بنابراین میتوانیم بهزودی انتظار پشتیبانی بهتری را داشته باشیم. این موضوع که حتی عرضه کامل مجموعه Redstone انجام نشده بسیار ناامیدکننده است؛ مهمتر از آن برخلاف آنچه برخی مدیران AMD پیشنهاد کرده بودند این فناوری از RDNA2 یا RDNA3 پشتیبانی نمیکند.
اولین باشید که نظر می دهید