رفتن به نوشته‌ها

هوش مصنوعی نمی‌تواند جای خلاقیت انسانی در بازی‌سازی را بگیرد

کنراد توماسکویچ (Konrad Tomaszkiewicz)، کارگردان سابق بازی‌های The Witcher 3: Wild Hunt و Cyberpunk 2077، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری یوروگیمر (Eurogamer) اعلام کرد که هوش مصنوعی (AI) می‌تواند به بازی‌سازان کمک کند؛ اما هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین انسان‌ها شود.

توماسکویچ که اکنون هدایت استودیوی Rebel Wolves را برعهده دارد، صراحتاً گفته است این استودیو از هوش مصنوعی در برخی بخش‌های توسعه بازی‌ها استفاده می‌کند، ولی بیشتر کارها همچنان توسط انسان‌ها انجام می‌شود. او به طور خاص به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید صدای موقتی در مراحل اولیه تولید اشاره کرده است. این صدای موقتی به تیم سازنده کمک کرده تا در ابتدا روند داستان‌گویی و تنظیمات صدا را آزمایش کنند.

بااین‌حال، وقتی ساختار و داستان بازی تثبیت شد، این صداها با صدای بازیگران واقعی جایگزین شدند. این روند نشان‌دهنده‌ کاربرد محدود هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ کامپیوتری است که می‌تواند در بخش‌های خاصی به تیم سازنده کمک کند ولی همچنان انسان‌ها در مراحل اصلی و خلاقانه نقش محوری دارند.

توماسکویچ معتقد است که حتی با پیشرفت‌های خارق‌العاده هوش مصنوعی، هیچ‌گاه یک بازی کامپیوتری ساخته‌شده تنها با هوش مصنوعی نمی‌تواند حس و روحی که بازی‌های خلق‌شده توسط انسان‌ها دارند، منتقل کند. او اشاره کرده که بازی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی، فاقد آن «روح» هستند که از کار خلاقانه و انسانی سرچشمه می‌گیرد.

نگرانی توماسکویچ درباره استفاده فزاینده از هوش مصنوعی در بازی‌سازی

طبق گفته کارگردان سابق استودیو CD Projekt RED، برای ایجاد داستان‌های احساسی و پرمایه که مخاطب را درگیر کنند، به خلاقیت و احساسات انسان‌ها احتیاج است. یک ماشین هرچقدر هم پیشرفته باشد، نمی‌تواند این احساسات انسانی را بشناسد. این اظهارات توماسکویچ به نوعی نگرانی‌هایی را درباره استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی در صنعت بازی‌سازی و سایر صنایع خلاقانه بازتاب می‌دهد.

او به ضرورت وجود تعادل بین استفاده از هوش مصنوعی برای تسهیل روند کار و حفظ خلاقیت انسانی تأکید می‌کند و به نظر او، هوش مصنوعی باید به‌عنوان ابزاری برای بهبود فرآیند توسعه بازی و نه جایگزینی انسان‌ها در نظر گرفته شود. استودیو Rebel Wolves اکنون روی بازی نقش‌آفرینی The Blood of Dawnwalker کار می‌کند که کاراکتر اصلی آن، موجودی نیمه‌انسان و نیمه‌خون‌آشام است. این بازی فانتزی توسط موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته می‌شود و سازندگان وعده داده‌اند که راهکاری برای عبور از مشکلات عملکردی رایج این موتور پیدا کرده‌اند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *