اخیراً در محافل سختافزاری و گیمینگ، بحثهای داغی پیرامون کیفیت تصویر کارتهای گرافیک AMD در بازی جدید Call of Duty: Black Ops 7 شکل گرفته است. گزارشها حاکی از آن است که خروجی تصویر در کارتهای Radeon با کارتهای انویدیا و حتی اینتل تفاوت دارد و برخی افکتهای بصری در کارتهای AMD حذف شدهاند.
این موضوع سوالی را به وجود آورده است، آیا AMD عمداً کیفیت تصویر را کاهش داده تا نرخ فریم بالاتری نسبت به رقبا ثبت کند؟ در این مقاله، با استناد به بررسیهای دقیق فنی، به این پرسش پاسخ میدهیم.
مشکل دقیقاً چیست؟ آیا AMD در بنچمارکهای Call of Duty تقلب میکند؟
ماجرا از آنجا شروع شد که بررسیکنندگان متوجه شدند حتی با تنظیمات یکسان (Extreme Preset)، رزولوشن 4K و رندرینگ Native، تصویر خروجی کارتهای AMD فاقد برخی جلوههای بصری است که در کارتهای انویدیا دیده میشود. دیجیتال فاندری نیز وجود این مشکل را تایید کرده است.
بررسیها نشان میدهد دو مشکل اصلی وجود دارد:
- سایههای اشیاء شفاف (Transparency Shadows): کارتهای Radeon سایههایی که باید از اجسام شفاف یا نیمهشفاف (مثل شیشه یا دود) ایجاد شوند را رندر نمیکنند. برای مثال، در نقشه The Forge، نور باید از پنلهای شیشهای عبور کرده و سایهای نیمهشفاف ایجاد کند، اما این سایه در کارتهای AMD کاملاً حذف شده است. همین مشکل در مورد سایه ایجاد شده توسط دود نیز وجود دارد.
- بازتابهای ری تریسینگ (Ray Traced Reflections): با فعال کردن ری تریسینگ، کارتهای AMD برخی از اشیاء را در بازتابها رندر نمیکنند، در حالی که کارتهای GeForce آنها را نمایش میدهند.
برای اطمینان از اینکه خروجی انویدیا صحیح است و اشتباه از آنها نیست، تستهایی با کارت گرافیک اینتل Arc B580 انجام شد. نتایج نشان داد که اینتل نیز مانند انویدیا، سایههای شیشهای و دود را به درستی نمایش میدهد؛ بنابراین، مشکل قطعاً از سمت کارتهای Radeon است.
آیا این یک ترفند برای افزایش فریم است؟ (تئوری تقلب)
کارتهای گرافیک Radeon معمولاً در عناوین Call of Duty عملکرد بسیار بهتری نسبت به GeForce دارند. سوال اصلی اینجاست که آیا این برتری عملکرد در Black Ops 7 ناشی از حذف این سایهها و بازتابهاست؟
برای پاسخ به این سوال، تستهای دقیقی انجام شده است که نتایج آن نشان میدهد احتمال تقلب بسیار کم است. دلایل به شرح زیر است:
برتری عملکرد حتی با کیفیت تصویر برابر
وقتی تنظیمات سایه (Shadow Quality) در هر دو کارت روی حالت “Low” قرار میگیرد و ری تریسینگ خاموش میشود، هر دو کارت AMD و انویدیا خروجی تصویر کاملاً یکسانی ارائه میدهند.
نکته جالب اینجاست که حتی در این حالت برابر، کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT حدود 35 درصد سریعتر از GeForce RTX 5070 Ti عمل میکند. در حالت تنظیمات Extreme (که باگ بصری وجود دارد) نیز برتری حدود 33 درصد است. این نشان میدهد که باگ بصری تأثیر ناچیزی بر روی فاصله عملکردی این دو کارت دارد. در این بنچمارک، عملکرد ری تریسینگ نقش کلیدی دارد؛ حوزهای که کارتهای گرافیک AMD همواره نسبت به محصولات انویدیا عملکرد ضعیفتری از خود نشان دادهاند. با این حال، کارتهای AMD معمولاً در رندرینگ نیتیو یا خام، عملکرد قابل قبولی دارند و در این زمینه توانمندی خود را اثبات کردهاند.
عدم وجود مشکل در عناوین قبلی
در بازیهای قبلی این سری مانند Black Ops 6 و Modern Warfare 3، با تنظیمات یکسان، هیچ تفاوتی در کیفیت تصویر بین AMD و انویدیا وجود ندارد. با این حال، کارتهای Radeon در آن بازیها نیز برتری عملکردی خود را حفظ کردهاند.
وجود مشکل در درایورهای قدیمی
اگر AMD قصد داشت برای لانچ بازی Black Ops 7 تقلب کند، انتظار میرفت این کاهش کیفیت در درایور جدید اعمال شده باشد. اما تستها نشان داد که حتی با استفاده از درایور قدیمی نسخه 25.5.1 (که قبل از عرضه بازی منتشر شده)، همین مشکلات بصری وجود دارند.
نتیجهگیری: باگ یا تقلب AMD؟
شواهد نشان میدهد که حذف سایههای شفاف و نقص در بازتابها، به احتمال زیاد یک باگ نرمافزاری در بازی یا درایورهای AMD به جای یک استراتژی عمدی برای تقلب در بنچمارکها باشد. با این حال، هنوز نمیتوان با قطعیت اظهار داشت که آیا شرکت AMD این خطا را بهصورت عمدی مرتکب شده است تا حتی در زمینه عملکرد ری تریسینگ نسبت به انویدیا برتری چشمگیری نشان دهد یا خیر.
شرکت AMD و همچنین توسعهدهندگان بازی Call of Duty تاکنون اقدامی مؤثر برای رفع این مشکلات انجام ندادهاند. حتی اگر در بهروزرسانیهای آینده این نواقص برطرف شده و اختلاف نرخ فریم کاهش یابد یا انویدیا در بنچمارکهای ری تریسینگ پیشتازی خود را بازپس گیرد، به نظر میرسد که دیگر برای تغییر برداشت اولیه کاربران دیر شده باشد و کمپین بازاریابی AMD در این عنوان پرفروش به هدف خود دست یافته است.
اولین باشید که نظر می دهید