رفتن به نوشته‌ها

ماجرای اختلالات روز گذشته اینترنت چه بود؟ کلادفلر توضیح می‌دهد

«متئو پرینس» (Matthew Prince)، مدیرعامل شرکت کلادفلر (Cloudflare) با انتشار گزارش رسمی، جزئیات اختلال گسترده‌‌ای را که از حدود ساعت 14:50 روز 27 آبان 1404 (18 نوامبر) آغاز شده بود، تشریح کرد. این قطعی غیرمنتظره باعث شد تا کاربران در سراسر جهان با خطاهای 5xx مواجه شوند.

کلادفلر در این گزارش تأکید کرد که علت این مشکل، یک حمله سایبری نبوده است؛ در عوض، ریشه اصلی اختلالات ناشی از یک تغییر اشتباه در سطح دسترسی یکی از پایگاه‌های داخلی بود. این تغییر اشتباه منجر به تولید فایل پیکربندی ناقص برای سیستم مدیریت ربات‌های شرکت (Bot Management) شد. این فایل پیکربندی به‌قدری بزرگ بود که از اندازه مجاز عبور کرده و هنگامی که در سراسر شبکه کلادفلر توزیع شد، بخش اصلی مسیریابی ترافیک در سرورها را از کار انداخت و و اختلالات گسترده ایجاد کرد.

بدترین قطعی شبکه کلادفلر از سال 2019

تیم فنی کلادفلر در ابتدا به‌دلیل نوسانات و رفتار غیرعادی سیستم تصور می‌کردند که با حمله سایبری بزرگ روبه‌رو شده‌اند. پس از شناسایی منبع واقعی خطا، این تیم اقدام به توقف پخش فایل معیوب و جایگزینی آن با نسخه سالم قبلی کرد. خدمات به‌تدریج بازیابی شدند و تا ساعت 20:36 همان روز، کلیه بخش‌های سرویس‌دهی کلادفلر به طور کامل به حالت عادی بازگشتند.

اختلالات شبکه کلادفلر باعث شد بیش از 600 میلیون وب‌سایت در دنیا از دسترس خارج شوند. از جمله مهم‌ترین وب‌سایت‌ها و سرویس‌های بزرگی که در جریان این اختلالات با مشکل مواجه شدند، می‌توان به ChatGPT، Discord، Letterboxd، Spotify و شبکه اجتماعی X اشاره کرد.

شرکت کلادفلر، این حادثه فنی را «غیرقابل‌قبول» دانست و متعهد شده است که برای جلوگیری از تکرار چنین خطاهای داخلی، سازوکارهای فنی و مدیریتی خود را تقویت کند. تحلیلگران حوزه فناوری، این اختلال روز 18 نوامبر را بدترین قطعی شبکه اصلی کلادفلر از سال 2019 توصیف کردند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این شرکت، اعتبارسنجی فایل‌های پیکربندی تولید شده را سخت‌تر می‌کند و ایجاد کلیدهای اضطراری (Kill Switches) را برای ویژگی‌های مختلف در نظر می‌گیرد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *