از AGE تا RAGE؛ چگونه موتور راکستار به تکامل بازی GTA VI کمک می‌کند؟

بخش عمده موفقیت بازی‌های جهان آزاد «راکستار گیمز» (Rockstar Games)، به دلیل عملکرد خیره‌کننده موتور گرافیکی RAGE است. این موتور گرافیکی که نسخه تکامل‌یافته انجین AGE (مخفف Angel Game Engine) تلقی می‌شود، در بازی‌های برجسته‌ای مانند GTA IV، Red Dead Redemption، Max Payne 3 و GTA 5 مورداستفاده قرار گرفته است.

بازی موردانتظار GTA VI با جدیدترین ورژن موتور «ریج»، یعنی RAGE 9، توسعه خواهد یافت. موتور گرافیکی RAGE 9 وعده به‌روزرسانی قابل‌توجه بصری، فیزیک، هوش مصنوعی و دنیای تکامل‌یافته را به گیمرها ارائه می‌دهد. «راکستار» با بازی GTA VI، می‌خواهد انقلاب نوینی در سبک بازی‌های Open-World برپا کند. در فاصله تقریباً یک‌ساله تا انتشار بازی GTA VI، جالب است که در این مطلب، به نحوه بلوغ رسیدن این موتور گرافیکی، از آغاز در قالب انجین ضعیف AGE تا تبدیل‌شدن به نیروی محرکه شاهکار «راکستار» بپردازیم. برای مطالعه ادامه مطلب تکامل موتور گرافیکی RAGE، همراه رسانه «سخت‌افزارمگ» باشید.

سفر تبدیل‌شدن انجین AGE به قدرت خیره‌کننده RAGE

مسیر «راکستار» در امر طراحی موتور بازی‌سازی، با انجین AGE (ساخته استودیو Angel Studios) آغاز شد. این موتور در سال 2000 به تصاحب شرکت «راکستار» در آمد. انجین AGE اغلب برای توسعه بازی‌های مسابقه‌ای – رانندگی مانند Midtown Madness و Smuggler’s Run مورداستفاده قرار می‌گرفت. انجین AGE، یک نیروی محرکه کارآمد اما بی‌تکلف بود.

وقتی «راکستار» استودیو Angel Studios را خریداری کرد، نام موتور را به Rockstar Advanced Game Engine (با اختصار RAGE) تغییر داد. موتور گرافیکی RAGE از محیط‌های پیشرفته‌تر، فیزیک واقع‌گرایانه و انیمیشن شخصیت‌های پیچیده پشتیبانی می‌کرد؛ ویژگی‌هایی که برای چشم‌انداز روبه‌رشد «راکستار» برای بازی‌های جهان آزاد ضروری بودند.

موتور RAGE برای اولین‌بار در بازی ورزشی Rockstar Games Presents Table Tennis مورداستفاده قرار گرفت که در سال 2006 برای کنسول‌های نسل هفتمی Wii و Xbox 360 به بازار آمد. در این بازی تنیس روی میز، به لطف موتور RAGE، فیزیک روان و انیمیشن‌های واقع‌گرایانه به نمایش گذاشته شد. سپس شرکت «راکستار»، موتور RAGE را در سال 2008 در فرایند توسعه بازی Grand Theft Auto VI به کار بُرد. موتور موردبحث در ارائه یک شهر واقع‌گرایانه با آب‌وهوای پویا و NPCهای تعاملی، انقلابی عمل کرد.

در طول این سال‌ها، موتور RAGE چندین مرتبه در بازی‌های پرطرفداری نظیر «مکس پین 3» (Max Payne 3)، «رد دد ریدمپشن» (Red Dead Redemption) و GTA 5 مورداستفاده قرار گرفت. با هر بازی، موتور RAGE با بهبود سیستم نورپردازی، جزئیات جهان، رفتار هوش مصنوعی و شبیه‌سازی فیزیک همراه بود.

موتور RAGE 9 چه مفهومی برای GTA VI و آینده راکستار دارد؟

«راکستار» با استفاده از موتور RAGE 9 در بازی GTA VI، انجین اختصاصی خود را به نقطه اوج جدیدی می‌رساند. اگرچه جزئیات کمی درباره موتور مزبور وجود دارد؛ اما ورژن جدید «ریج»، نویدبخش ارتقاهای اساسی در گرافیک، فیزیک، هوش مصنوعی و تعامل با جهان است. طرفداران انتظار رفتار واقع‌گرایانه‌تر NPC‌ها، انتقال یکپارچه فضای داخلی و خارجی و جلوه‌های بصری بسیار دقیق را از «راکستار» دارند. این پیشرفت‌ها باید به درجه‌ای بی‌سابقه از غوطه‌وری در ایالت عظیم «لئونیدا» (Leonida) منجر شود.

موتور RAGE 9 چنین پتانسیل را دارد که نه‌تنها وفاداری بصری، بلکه مکانیک‌های گیم پلی را نیز ارتقا دهد و جهان بازی را واکنش‌پذیرتر و پویاتر کند. این امر سبب ایجاد مسیرهای جدید در گیم پلی بازی GTA VI می‌شود؛ از مأموریت‌های مبتنی بر تأثیرات آب‌وهوا گرفته تا مشارکت بیشتر هوش مصنوعی که به اقدامات گیمر در زمان واقعی (به‌صورت ریل تایم) واکنش نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

در پایان، تغییر «راکستار» از انجین ساده AGE به موتور پیشرفته RAGE 9، نشان‌دهنده تعهد آن‌ها به کیفیت و نوآوری است. با نزدیک‌شدن به عرضه جهانی بازی GTA VI، این ارتقای موتور تضمین می‌کند که گیمرها بتوانند از جهانی غنی و زنده که نظیرش وجود ندارد، لذت ببرند؛ جهانی که در آن فناوری و تخیل برای انقلاب در بازی‌های جهان‌ آزاد به هم می‌پیوندند. بازی GTA VI قرار است در تاریخ 5 خرداد 1405 (مصادف با 26 می 2026) برای کنسول‌های نسل نهمی «پلی استیشن 5» (PlayStation 5) و «ایکس باکس سری ایکس/اس» (Xbox Series X/S) منتشر شود.

نظر شما چیست؟ آیا موتور RAGE 9 در بازی GTA VI، انقلابی در صنعت گیمینگ برپا خواهد کرد؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *