رندرینگ عصبی در بازی‌؛ هدف انویدیا برای تولید 100 درصدی پیکسل‌ها با هوش مصنوعی

انویدیا طی رویداد Hot Chips 2025 در بخش گرافیک و بازی، تمرکز خود را کمتر روی سخت‌افزار جدید و بیشتر بر تغییر رویکرد معطوف کرد. معماری Blackwell به‌عنوان بستری معرفی شد که یادگیری ماشینی را بخشی طبیعی از رندرینگ به جای یک قابلیت افزوده نشان می‌دهد. این معماری از کارت‌های قدرتمند دیتاسنتر تا پردازنده‌های گرافیکی لپتاپ گسترش یافته و انویدیا اهمیت این گستره را تشریح کرد. به جای اتکا بر پردازش سنگین رستری، تمرکز بر رویکردهای عصبی مانند حذف نویز و تولید فریم مبتنی بر یادگیری قرار دارد که بازتولید یا بهبود پیکسل‌ها را با هزینه بسیار کمتر ممکن می‌کند.

انویدیا با معرفی باندل جدید بازی Borderlands 4 برای کارت‌های گرافیک سری RTX 50، توجه گیمرها را بیش از پیش جلب کرده است. همزمان، کاهش قیمت این کارت‌ها در بازارهای بریتانیا و اروپا، فرصت مناسبی برای ارتقاء سیستم‌های گیمینگ فراهم کرده است. در همین راستا، عرضه کارت گرافیک Zephyr GeForce RTX 5070 Spindrift نیز تنوع بیشتری در انتخاب‌های کاربران حرفه‌ای و گیمرها ایجاد می‌کند.

نقش زیرساخت‌ها و حافظه در رندرینگ عصبی انویدیا

برای پشتیبانی از این تغییر، انویدیا به سمت محاسبات FP4 حرکت کرده تا ردپای حافظه و پردازش کاهش یابد و همچنین روی بهبود زمان‌بندی مانند بازآرایی اجرای شیدرها و استفاده گسترده از محاسبات صحیح سرمایه‌گذاری کرده تا مولتی‌پروسسورهای جریانی همواره فعال باقی بمانند. در این ارائه همچنین پردازنده مدیریت هوش مصنوعی درون‌تراشه‌ای معرفی شد که داده‌ها و اولویت‌ها را هماهنگ می‌کند تا شیدرهای گرافیکی و کرنل‌های استنتاج مانع عملکرد یکدیگر نشوند.

زیرساخت‌های عملی پشت این مفاهیم به اندازه مدل‌ها اهمیت داشتند. پشتیبانی Blackwell از GDDR7 پهنای باند قابل‌استفاده بیشتری را با ولتاژ پایین‌تر ارائه می‌دهد که هم برای رندرینگ سنتی و هم وظایف سنگین تنسور مؤثر است. انویدیا روش‌هایی را برای کاهش زمان تولید اولین توکن در پردازش‌های ترکیبی معرفی کرد تا عامل‌های تعاملی و گرافیک بتوانند نیازهای متفاوت تاخیر را برآورده کنند. انویدیا ایده «Race to Idle» را مطرح کرد؛ جایی که سیستم به جای رندر کامل از درون‌یابی یادگرفته یا استنتاج انتخابی استفاده می‌کند تا انرژی ذخیره شود.

ویژگی‌هایی که از دنیای دیتاسنتر وارد شده‌اند مانند Universal MIG این امکان را فراهم می‌سازند که یک گرافیک به چند گرافیک مجازی کوچک‌تر تقسیم شود و بهره‌وری برای کلاینت‌های سبک افزایش یابد و نسبت به تقسیم زمانی ساده، بازدهی چشمگیری ایجاد کند.

جمع‌بندی؛ ترکیب یادگیری ماشینی و گرافیک

پیام نهایی شفاف بود؛ Blackwell تنها درباره افزودن توان محاسباتی برحسب TeraFLOPS نیست بلکه هدف آن بازاندیشی در زمان‌بندی و ترکیب یادگیری ماشینی با گرافیک برای تجربه‌های کارآمد و بلادرنگ است. رندرینگ عصبی مسیر آینده دنیای گرافیک محسوب می‌شود و انویدیا قصد دارد شتاب‌دهنده هر مرحله این جریان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *