رفتن به نوشته‌ها

انتقاد گیمرها از کونامی؛ چرا موتور FOX Engine را کنار گذاشتید؟

بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater که ریمیک قسمت سوم از مجموعه «متال گیر» محسوب می‌شود، توسط موتور گرافیکی «آنریل انجین 5» (Unreal Engine 5) ساخته شده است. نقدهای اولیه منتقدان از افت فریم شدید و مشکلات عملکردی این بازی روی کنسول‌های PS5 و PS5Pro اطلاع می‌دهند. اکنون گیمرها از شرکت «کونامی» (Konami) خشمگین هستند که چرا موتور FOX Engine را کنار گذاشته است.

کسانی که زودتر از موعد به تجربه بازی MGS Delta: Snake Eater دسترسی داشتند، از وجود مشکلات فنی گسترده در این بازی بسیار عصبانی شدند. بیایید کمی به عقب برگردیم؛ جایی‌که شرکت Konami دمویی از بازی مذکور را در نمایشگاه «گیمزکام 2025» (Gamescom 2025) در دسترس عموم قرار داد. دموی بازی MGS Delta: Snake Eater به لطف موتور Unreal Engine 5 و بهره‌گیری از سیستم نورپردازی پیشرفته Lumen، با تحسین اهالی رسانه روبه‌رو شد. اما اکنون شرایط کاملاً فرق کرده و نسخه کامل بازی موردبحث با واکنش‌های بسیار منفی همراه شده است.

بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater از مشکلات عملکردی روی کنسول‌های PS5 و PS5 Pro رنج می‌برد. به بیان دقیق‌تر، این بازی در حالت پرفورمنس (Performance Mode)، در حفظ نرخ 60 فریم بر ثانیه ضعیف عمل می‌کند و در بخش‌های جنگلی به محدوده 40 فریم بر ثانیه و در زیر آب، به 30 فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند. اوضاع فریم‌دهی حتی روی کنسول میان‌نسلی PS5Pro نیز بدتر است و حتی تصاویر با وجود قابلیت PSSR، بسیار تار به نظر می‌رسند.

گیمرها از مشکلات عملکردی در موتور Unreal Engine 5 خسته شده‌اند و تصمیم «کونامی» مبنی بر عدم استفاده از موتور کلاس جهانی FOX Engine در ساخت MGS را زیر سؤال بردند. آن‌ها می‌گویند که موتور FOX Engine، گزینه ایده‌الی برای توسعه ریمیک بازی Metal Gear Solid 3 بوده است. همان‌طور که می‌دانید، موتور FOX Engine، ساخته استودیو Kojima Productions، در بازی‌های MGS V: Ground Zeroes و MGS V: Phantom Pain مورد استفاده قرار گرفت. هر دو بازی به لطف این موتور، عملکرد بی‌نظیری از خود به جا گذاشتند.

تمجید گیمرها از موتور FOX Engine؛ آیا کونامی یکی از بهترین انجین‌های گرافیکی را کنار گذاشت؟

گیمرها توانایی موتور FOX Engine در حفظ نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه روی کنسول‌های پایه PS4 و Xbox One و همچنین جلوه‌های بصری تمیز و انتقال بی‌نقص بین کات‌سین‌ها و گیم‌ پلی را در بازی Phantom Pain تحسین می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که «انجین فاکس» می‌توانست جلوه‌های بصری زیبایی برای بازی MGS Delta: Snake Eater ایجاد کند و در عین حال، مانع بروز مشکلات عملکردی مانند افت فریم و لگ شود. یکی از کاربران از موتور UE5، به دلیل ارائه انیمیشن‌های «دست و پاگیر» و واقع‌گرایی «بی‌روح» انتقاد کرد و اظهار داشت که کنارگذاشتن FOX Engine و استفاده از UE5 یک اشتباه بوده است، چون فاقد روح و اصالت است.

بسیاری از گیمرها اعتقاد دارند که طراحی اولیه‌ FOX Engine که منحصراً برای مجموعه Metal Gear Solid ساخته شده بود، می‌توانست ظاهر متمایز و روان این سری را حفظ کند. آن‌ها فرض می‌کنند که پشتیبانی «کونامی» از موتور UE5، به دلیل خروج مهندسان FOX Engine پس از جدایی «هیدئو کوجیما» (Hideo Kojima) است؛ چراکه تمرکز Konami بر دسترسی‌پذیری به جای کیفیت بوده است. «کوجیما» پس از عرضه بازی MGS V: Phantom Pain، همکاری خود را با شرکت Konami برای همیشه قطع کرد.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *