با گسترش فناوری هوش مصنوعی در محیطهای سازمانی، اپل در حال عرضه ابزارهای تازهای است که به کسبوکارها امکان میدهد کنترل دقیقتری بر نحوه و محل استفاده کارکنان از هوش مصنوعی داشته باشند. همزمان با انتشار بهروزرسانیهای نرمافزاری اپل در ماه سپتامبر، این غول فناوری گزینهای جدید برای مشتریان سازمانی اضافه میکند: امکان پیکربندی نسخه سازمانی ChatGPT که توسط OpenAI ارائه میشود.
اپل تاکنون شاهد افزایش تقاضا برای ChatGPT سازمانی بوده است؛ سرویسی که OpenAI اعلام کرده بیش از 5 میلیون مشتری تجاری دارد. این شرکتها از این ابزار برای اتصال به دادههای داخلی خود هنگام استفاده از عوامل هوش مصنوعی بهره میبرند.
نکته جالب در شیوه ادغام اپل با ChatGPT سازمانی این است که این پیکربندی فقط به فعال یا غیرفعالکردن ChatGPT محدود نمیشود.
در واقع، مستندات پشتیبانی اپل نشان میدهد که مدیران فناوری اطلاعات (IT) قادر خواهند بود هر ارائهدهنده خارجی هوش مصنوعی را محدود یا مجاز کنند، نه فقط فناوری OpenAI را. این انعطافپذیری باعث میشود اپل بتواند قراردادهای دیگری با شرکتهای بزرگ فعال در حوزه هوش مصنوعی امضا کند، بدون آنکه نیاز به بازنویسی در سطح پروتکل وجود داشته باشد.
اپل علاوه بر افزودن قابلیتهای جدید هوش مصنوعی برای کاربران نهایی دستگاههایش، مانند ابزارهای نوشتاری یا هوش بصری، روشهایی نیز برای بخشهای IT سازمانها ارائه کرده تا دسترسی به این قابلیتها را مدیریت کنند.
اگرچه اپل کاملاً به معماری Private Cloud Compute خود باور دارد، میداند که قانعکردن شرکتها برای ایجاد تغییر در سیستمها و دادههای حساس میتواند زمانبر باشد. به همین دلیل، این شرکت اختیار را به خود سازمانها واگذار میکند تا تصمیم بگیرند دادهها باید در فضای ابری پردازش شوند یا بهطور مستقیم روی دستگاه.
این ساختار علاوه بر امکان فعالسازی یا غیرفعالسازی انتخابی قابلیتهای هوش مصنوعی، این امکان را فراهم میکند که سازمانها مشخص کنند آیا درخواستهای هوش مصنوعی کارکنان میتوانند به سرویس ابری ChatGPT ارسال شوند یا خیر، حتی اگر آن سازمان قرارداد سازمانی مستقیم با OpenAI نداشته باشد.
چگونه ChatGPT مکمل اپل اینتلیجنس میشود؟
لازم به یادآوری است که ChatGPT در چارچوب Apple Intelligence در سراسر پلتفرم نرمافزاری اپل ادغام شده تا درخواستهای هوش مصنوعیای را که فضای ابری اپل قادر به پردازش آنها نیست مدیریت کند. از آنجا که دادهها مستقیماً بین سرویس ابری اپل و ChatGPT منتقل نمیشوند، بلکه یکی از آن دو انتخاب میشود غیرفعالکردن تنظیمات ChatGPT برای مدیران سادهتر خواهد بود.
در حالی که بهروزرسانیهای هوش مصنوعی مهمترین بخش تغییرات سازمانی اپل در پاییز محسوب میشود، این شرکت ویژگیهای دیگری نیز برای مشتریان بزرگ خود ارائه خواهد کرد.
اپل قصد دارد یک API برای سرویس Apple Business Manager عرضه کند که به سازمانها اجازه میدهد قابلیتهای این سرویس را با ابزارهای IT دیگر مانند محصولات مدیریت دستگاههای سیار (MDM)، خدمات مدیریت موجودی یا میز پشتیبانی یکپارچه کنند. همچنین ابزارهای تازهای برای مدیریت دستگاهها معرفی میشود تا فرآیند انتقال دستگاهها به یک سرویس مدیریتی دیگر سادهتر شود؛ موضوعی که بهویژه در ادغامها و تملکهای سازمانی (M&A) اهمیت دارد، زمانی که شرکت جدید باید داراییها و دستگاههای کارکنان را به سیستم خود منتقل کند.
راهکار Return to Service اپل، که امکان پاکسازی سریع دستگاهها و آمادهسازی آنها برای کاربر بعدی را فراهم میکند، اکنون قابلیت تازهای خواهد داشت: نگهداشتن تمامی اپلیکیشنها بدون نیاز به نصب مجدد. این ویژگی باعث صرفهجویی در زمان و پهنای باند برای مدیران IT و کارکنان میشود. همچنین این قابلیت برای نخستینبار در هدست ویژن پرو نیز دردسترس قرار خواهد گرفت.
در مکهای اشتراکی، یک حالت Guest Mode تأییدشده در نظر گرفته میشود که به کارکنان اجازه میدهد با استفاده از اطلاعات حساب کاربری ارائهدهنده هویت سازمانی وارد سیستم شوند و پس از خروج، دادههایشان (اما نه اپلیکیشنها) پاک شود. علاوه بر این، سازمانها میتوانند از خوانشگرهای NFC در مکها استفاده کنند تا کارکنان فقط با نزدیککردن ساعت یا گوشی خود وارد سیستم شوند.
تمامی این ابزارها همزمان با بهروزرسانیهای گسترده نرمافزاری اپل برای آیفون، آیپد، مک و سایر دستگاهها در ماه سپتامبر عرضه خواهند شد.
اولین باشید که نظر می دهید