AMD از عرضه FidelityFX SDK 2.0 همراه با دسترسی توسعهدهندگان به FidelityFX Super Resolution 4 خبر داد که مسیر را برای فناوریهای رندرینگ عصبی نسل بعد و FSR Redstone هموار میکند.
از سویی دیگر، AMD تولید چیپست B650 را متوقف کرده تا تمرکز سازندگان مادربرد به B850 باشد. همزمان، AMD پردازنده Ryzen 5 9500F با معماری Zen5 را معرفی کرده و کنسول جدید Valve Fremont با پردازنده سفارشی Hawk Point 2 و گرافیک RX 7600 دیده شده است.
معرفی FidelityFX SDK 2.0 توسط AMD
در نمایشگاه گیمزکام 2025، شرکت AMD نسخه 2.0 مجموعه FidelityFX را ارائه کرد. این بهروزرسانی جدید امکان دسترسی توسعهدهندگان به فناوریهایی همچون رندرینگ عصبی مبتنی بر یادگیری ماشینی و FSR Redstone را فراهم میسازد. با استفاده از این SDK، توسعهدهندگان میتوانند این قابلیتها را بهسادگی در بازیهای خود پیادهسازی کنند.
تغییرات کلیدی در FidelityFX SDK 2.0
- برای یکپارچهسازی بهتر FSR Redstone و سایر فناوریهای آینده مبتنی بر یادگیری ماشینی، قابلیتهای موجود FidelityFX SDK همچنان در نسخه 1.1.4 در دسترس خواهند بود.
- فناوری FidelityFX SDK 2.0 مجموعهای تازه از قابلیتها را معرفی میکند که شامل FSR 4 برای ارتقای مقیاس تصویر و FSR 3.1.5 برای تولید فریم تحلیلی است؛ این مجموعه بازطراحی شده تا برای نسل آینده سختافزارهای AMD و فناوریهای مبتنی بر یادگیری ماشینی آماده باشد.
- با ترکیب FidelityFX SDK 2.0 و FSR Redstone، نسخههای آینده درایور AMD Software: Adrenalin Edition بهصورت پیشفرض فناوریهای مبتنی بر یادگیری ماشینی مورد استفاده در بازیها را بهروز میکنند و بازیکنان بدون نیاز به بهروزرسانی بازیها از آخرین نسخه بهرهمند خواهند شد.
- بازیهایی که قبلا FSR 3.1 یا نسخههای جدیدتر را ادغام کردهاند، از طریق بهروزرسانیهای بعدی Adrenalin Edition بهصورت خودکار به FSR 4 ارتقا مییابند.
- بازیهایی که از FSR 3.1.4 استفاده کردهاند نیز در آینده به فناوری تولید فریم مبتنی بر یادگیری ماشینی ارتقا داده خواهند شد.
- نسخه FSR 3.1.5 که در FidelityFX SDK 2.0 موجود است، بهروزرسانی جزئی محسوب میشود و از کارتهای گرافیک Radeon RX 7000 و مدلهای قدیمیتر پشتیبانی میکند.
- بسته SDK نسخه 2، اسناد رسمی FSR 4 و نسخه GitHub آن هماکنون قابل دسترسی هستند.
معرفی FSR 4.0.2 در GPUOpen
AMD علاوه بر SDK جدید، نسخه 4.0.2 از FSR را در GPUOpen ارائه داده است تا توسعهدهندگان به جدیدترین روشهای ارتقای مقیاس تصویر و تولید فریم دسترسی داشته باشند. FSR 4 نسبت به FSR 3 ارتقا چشمگیری یافته و با بهرهگیری از هوش مصنوعی کیفیت تصویر را بهطور قابل توجهی بهبود داده است.
تغییرات و بهبودهای FSR 4 نسبت به نسخه پیشین
- کاهش پدیده گوستینگ در اشیای متحرک
- بهبود در نمایش افکتهای ذرات
- افزایش جزئیات و پایداری زمانی بهتر
- مسیر ارتقای ساده API
- افزونه اختصاصی برای Unreal Engine 5
- بهروزرسانیهای خودکار
- پشتیبانی از محصولات جدید
مقایسه FSR 4 و FSR 3 در Horizon Forbidden West
نسخه FSR 4 با کیفیت بالاتر
نسخه FSR 3 با جزئیات کمتر
توسعهدهندگانی که از FSR 3.1 به FSR 4 مهاجرت میکنند، به دلیل استفاده از همان API با فرآیندی ساده روبهرو میشوند. FSR 4 همچنین در قالب DLLهای آماده و امضا شده بهعنوان بخشی از FidelityFX SDK 2.0 عرضه میشود و افزونه اختصاصی Unreal Engine نیز از نسخههای 5.1 تا 5.6 را پشتیبانی میکند.
نیازمندیهای سختافزاری
- FidelityFX SDK 2.0 همراه با FSR 4.0.2 به کارت گرافیک Radeon RX 9000 یا بالاتر نیاز دارد.
- FidelityFX SDK 2.0 همراه با FSR 3.1.5 برای ارتقای مقیاس تصویر و تولید فریم به کارت گرافیکی نیاز دارد که از Shader Model 6.2 یا بالاتر پشتیبانی کند.
جمعبندی
با معرفی FidelityFX SDK 2.0 و FSR 4.0.2، شرکت AMD گامی مهم به سمت عرضه بهروزرسانی FSR Redstone برداشته است. این بهروزرسانی جایگاه AMD را در رقابت با انویدیا از نظر فناوریهای رندرینگ عصبی بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
اولین باشید که نظر می دهید