پایان سلطه گوگل بر کروم؟ پیشنهادهای خرید میلیاردی روی میز

کروم به‌عنوان محبوب‌ترین مرورگر وب جهان شناخته می‌شود. اما این‌که تا چه زمانی تحت مالکیت گوگل باقی بماند، موضوعی است که هنوز پاسخ روشنی ندارد. پیشنهادهای میلیاردی برای خرید کروم روی میز است و آینده اینترنت ممکن است با تصمیم دادگاه به‌کلی تغییر کند.

دادگاهی در سال گذشته اعلام کرد که گوگل با حفظ انحصار در جست‌وجوی اینترنتی، قوانین ضدانحصار را نقض کرده است. حکم دیگری که در ماه اپریل صادر شد، مشخص کرد گوگل بازار تبلیغات دیجیتال در وب باز را نیز در انحصار خود داشته است.

وزارت دادگستری از یک قاضی خواسته است برای رفع این مشکل، گوگل را مجبور به واگذاری مرورگر اصلی خود کند. انتظار می‌رود دادگاه تا پایان همین ماه در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

مرورگر کروم که به‌صورت رایگان توسط گوگل توسعه یافته است، ابزاری کلیدی برای توزیع موتور جست‌وجوی گوگل و دیگر خدمات آن محسوب می‌شود. این مرورگر همچنین داده‌های ارزشمندی درباره عادات جست‌وجوی کاربران در اختیار شرکت قرار می‌دهد و هم‌اکنون محبوب‌ترین مرورگر بازار است.

واگذاری اجباری کروم ضربه‌ای جدی به گوگل و شرکت مادر آن، آلفابت، خواهد بود. تحلیل‌گران بارکلیز گفته‌اند چنین اتفاقی می‌تواند یک «سناریوی قو سیاه» برای سهام گوگل باشد و باعث افتی حدود 15% تا 25% در ارزش آن شود.

گوگل هرگونه انحصار را انکار کرده و در ماه می در یک پست وبلاگی اعلام کرده بود که انتقال مرورگر به یک شرکت دیگر می‌تواند آن را «منسوخ» کند و «میلیاردها نفر را در معرض حملات سایبری» قرار دهد.

با وجود اینکه قاضی هنوز درباره سرنوشت نهایی کروم تصمیمی نگرفته است، رقبا پیشاپیش صف کشیده‌اند تا با خوشحالی این محصول را از دستان گوگل خارج کنند.

Search.com

پلتفرم جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی Search.com این هفته به بیزینس اینسایدر تأیید کرد که پیشنهادی به ارزش 35 میلیارد دلار برای خرید کروم ارائه داده است. این پیشنهاد توسط جی‌پی مورگان و چندین شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی پشتیبانی شده است.

Search.com زیرمجموعه شرکت بازاریابی دیجیتال Public Good است که در ماه جولای توسط Ad.com خریداری شد. ملیسا اندرسون، رئیس Public Good و دنی بیبی، مدیرعامل Ad.com به بیزینس اینسایدر گفتند روز چهارشنبه با گوگل تماس گرفته‌اند.

اندرسون گفت: با توجه به تعداد کاربران جهانی کروم، این یک راه فوق‌العاده برای گسترش پذیرش کاربر است.

این دو مدیر اعلام کردند متعهد به استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی هستند؛ به این معنا که خدمات جست‌وجو را به‌طور رایگان ارائه دهند تا دانش برای همه در دسترس باشد.

آن‌ها همچنین افزودند که Ad.com که در سال 1998 تأسیس شده است، از قبل شبکه‌ای از مشتریان دارد و بنابراین یافتن تبلیغ‌کنندگان بالقوه کار دشواری نخواهد بود.

Perplexity

استارتاپ جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی Perplexity نیز این هفته پیشنهادی 34.5 میلیارد دلاری برای خرید کروم ارائه داده است. این شرکت در ماه جولای مرورگر بومی هوش مصنوعی خود به نام Comet را معرفی کرده بود.

اگرچه این پیشنهاد از کل ارزش‌گذاری Perplexity بالاتر است، وال استریت ژورنال گزارش داده چندین سرمایه‌گذار برای حمایت از این معامله اعلام آمادگی کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، Perplexity در صورت خرید، به پشتیبانی از کرومیوم (پروژه متن‌باز گوگل که پایه کروم محسوب می‌شود) ادامه خواهد داد. همچنین این مرورگر همچنان گوگل را به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض حفظ می‌کند، اما کاربران می‌توانند آن را از طریق تنظیمات تغییر دهند.

OpenAI

با وجود این‌که ChatGPT باعث شد OpenAI به بزرگ‌ترین استارتاپ هوش مصنوعی سیلیکون‌ولی تبدیل شود، این شرکت همچنان در مقایسه با غول‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، بسیار کوچک است.

با این حال، خرید کروم می‌تواند به هم‌سطح‌شدن میدان رقابت کمک کند. در جریان جلسه رسیدگی به پرونده ضدانحصار گوگل در اپریل، مدیر بخش ChatGPT شرکت OpenAI شهادت داد که در صورت اجبار گوگل به واگذاری کروم، این شرکت علاقه‌مند به خرید آن خواهد بود.

نیک تورلی در دادگاه گفته بود: بله، ما علاقه‌مندیم، همان‌طور که بسیاری دیگر نیز خواهند بود.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، نیز اخیراً علاقه خود را برای خرید کروم اعلام کرد و گفت: اگر واقعاً قرار باشد کروم فروخته شود، ما باید آن را بررسی کنیم.

Yahoo

یاهو، رقیب مستقیم گوگل، نیز علاقه‌مند به ارائه پیشنهاد برای خرید کروم است. بلومبرگ گزارش داد که برایان پرووست، مدیر کل بخش جست‌وجوی یاهو، در جلسه رسیدگی به پرونده ضدانحصار گوگل در اپریل گفته بود کروم «شاید مهم‌ترین بازیگر استراتژیک در وب» باشد.

او افزود: ما می‌توانیم با همکاری آپولو (مالک یاهو) این موضوع را دنبال کنیم. پرووست در این اظهارات به شرکت Apollo Global Management Inc اشاره کرده بود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *