مایکروسافت برای بهبود تجربه گیمینگ در کامپیوترهای ویندوز 11 مبتنی بر آرم متعهد شد

مایکروسافت به‌روزرسانی جدیدی برای برنامه Xbox معرفی کرده که امکان دانلود بازی‌ های ایکس باکس کامپیوتر را در دستگاه‌های مبتنی بر آرم را فراهم می‌کند؛ همچنین این شرکت اعلام کرده به‌صورت جدی روی بهبود تجربه گیمینگ در این دسته از دستگاه‌ها کار خواهد کرد.

پشتیبانی از دانلود محلی بازی‌ها در ویندوز 11 مبتنی بر آرم

مایکروسافت امروز یک نسخه پیش‌نمایش جدید از برنامه Xbox در ویندوز 11 معرفی کرد که پشتیبانی از دانلود بازی‌های Xbox نسخه کامپیوتر در دستگاه‌های مبتنی بر آرم «Arm» نظیر مدل‌های مجهز به سیستم روی یک تراشه Snapdragon X را اضافه می‌کند. تاکنون برنامه Xbox روی کامپیوترهای مجهز به آرم فقط امکان استریم بازی‌ها را ارائه می‌داد؛ اما اکنون قابلیت دانلود و اجرای محلی آن‌ها نیز اضافه شده است.

تا پیش از این کاربران دستگاه‌های مبتنی بر آرم می‌توانستند از فروشگاه‌های شخص ثالث مانند استیم و Origin بازی‌ها را دانلود کنند؛ اما برنامه Xbox این قابلیت را حذف کرده و فقط گزینه استریم از طریق Xbox Cloud Gaming را ارائه می‌داد. فروشگاه مایکروسافت نیز محدودیت مشابهی داشت و بیشتر بازی‌ها را برای دانلود روی کامپیوترهای مبتنی بر آرم مسدود می‌کرد.

برداشته شدن محدودیت‌های غیرضروری

این محدودیت باعث نارضایتی کاربران شده بود؛ زیرا هرچند تعدادی از بازی‌ها روی کامپیوترهای مبتنی بر آرم قابل اجرا نبودند، بسیاری از عناوین موجود در فروشگاه مایکروسافت می‌توانستند با کمترین مشکل روی ویندوز مبتنی بر آرم اجرا شوند. اکنون به نظر می‌رسد مایکروسافت این واقعیت را پذیرفته و به کاربران اجازه می‌دهد این بازی‌ها را دانلود و امتحان کنند.

برنامه‌های آینده مایکروسافت برای بهبود گیمینگ در آرم

مایکروسافت علاوه بر افزودن قابلیت دانلود محلی، اعلام کرده روی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و بهبودها برای ویندوز 11 کار می‌کند که هدف آن ارتقای تجربه گیمینگ در کامپیوترهای مبتنی بر آرم است. این شرکت تاکید کرده که تیم‌های ویندوز و Xbox به‌طور نزدیک همکاری می‌کنند تا سازگاری کامل بازی‌ها در کاتالوگ خود را تضمین کنند و ویژگی‌هایی ارائه دهند که امکان اجرای بازی‌های بیشتر روی ویندوز 11 آرم را در ماه‌های آینده فراهم کند.

چالش اجرای بازی‌های ویندوز روی آرم

این نخستین بار است که مایکروسافت به‌طور رسمی متعهد به بهبود شرایط گیمینگ روی ویندوز مبتنی بر آرم می‌شود؛ پلتفرمی که از ابتدا با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده، زیرا بیشتر بازی‌های ویندوز به‌صورت بومی برای این معماری کامپایل نشده‌اند. هرچند مایکروسافت با به‌روزرسانی ویندوز 11 نسخه 24H2 لایه شبیه‌ساز بهتری برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های x86 روی آرم معرفی کرد، اما همچنان تعدادی از بازی‌ها به‌درستی یا به‌طور کامل اجرا نمی‌شوند.

به نظر می‌رسد مایکروسافت به دنبال بهبودهایی است که اجرای بازی‌های بیشتری را در حالت شبیه‌سازی ممکن کند. یکی از دلایل اصلی اجرا نشدن برخی بازی‌ها روی آرم، سرویس‌های ضد تقلب است که به‌صورت بومی برای آرم کامپایل نشده‌اند و در حالت شبیه‌سازی عمل نمی‌کنند. اگر مایکروسافت بتواند سیستم‌عامل را به‌گونه‌ای بهبود دهد که این سرویس‌ها نیز در حالت شبیه‌سازی فعال شوند، تعداد زیادی بازی محبوب دیگر نیز قابل اجرا خواهند شد.

نقش تراشه‌های جدید در پیشرفت گیمینگ آرم

زمانی که کوالکام سال گذشته سیستم روی یک تراشه Snapdragon X را معرفی کرد، گیمینگ را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ارتقای نسل جدید تراشه‌های خود دانست. برای نخستین بار در تاریخ، کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم توانایی اجرای عناوین AAA را حتی در حالت شبیه‌سازی پیدا کردند؛ قابلیتی که با همکاری مایکروسافت و لایه شبیه‌ساز جدید امکان‌پذیر شد.

با این حال، پس از عرضه پلتفرم Snapdragon X، هرچند بسیاری از بازی‌ها اجرا شدند، عملکرد و سازگاری آن‌ها ناامیدکننده بود؛ زیرا لایه شبیه‌ساز باعث کاهش کارایی و بروز مشکلات گرافیکی می‌شد. اگر این بازی‌ها به‌صورت بومی برای آرم توسعه می‌یافتند، بسیاری از این مشکلات وجود نداشت.

بزرگ‌ترین مانع گیمینگ در ویندوز مبتنی بر آرم همچنان ضد تقلب بود. بازی‌هایی که به آن وابسته‌اند اغلب حتی در حالت شبیه‌سازی نیز اجرا نمی‌شدند، به همین دلیل بسیاری از عناوین محبوب مانند Halo Infinite، Fortnite و League of Legends روی این دستگاه‌ها غیرقابل بازی بودند. امیدوار است مایکروسافت با بهبود لایه شبیه‌ساز، این مشکلات کلیدی را رفع کند.

ورود احتمالی انویدیا به بازار تراشه‌های آرم

گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد انویدیا در حال توسعه یک تراشه مبتنی بر آرم است که احتمالاً سال آینده معرفی می‌شود. در این صورت، عرضه نخستین کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر آرم با تراشه انویدیا مدت زیادی طول نخواهد کشید و این محصولات به‌احتمال زیاد عملکرد مناسبی در گیمینگ خواهند داشت. بنابراین ضروری است مایکروسافت پیش از آن، بهبودهای لازم را در بخش گیمینگ ویندوز مبتنی بر آرم انجام دهد.

تغییرات گسترده اخیر در ویندوز 11 برای گیمینگ

مایکروسافت طی ماه‌های اخیر تغییرات بزرگی در ویندوز 11 اعلام کرده که هدف آن ارتقای این پلتفرم برای گیمینگ به‌طور کلی است. این شرکت متعهد شده یک رابط کاربری و تجربه اختصاصی برای کامپیوترهای دستی گیمینگ ایجاد کند تا کار با آن‌ها ساده‌تر شود؛ از جمله برای Xbox ROG Ally که اخیراً معرفی شد.

هرچند هنوز شاهد کامپیوترهای دستی گیمینگ مبتنی بر آرم با ویندوز 11 نبوده‌ایم، کوالکام به‌تازگی سیستم روی یک تراشه Snapdragon G را معرفی کرده که به‌طور خاص برای این دسته از دستگاه‌ها طراحی شده و احتمالاً انویدیا نیز وارد این بخش خواهد شد. بنابراین تنها مسئله، زمان عرضه این محصولات است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *