هرآنچه باید در مورد مزدا EZ-6 بدانید

مزدا EZ-6 یکی از جدیدترین محصولات سدان شرکت ژاپنی مزدا است که در سال 2024 معرفی شد. این خودرو در دو نسخه متفاوت برای بازار چین عرضه شده و نشان‌دهنده تلاش مزدا برای ورود جدی‌تر به بازار خودروهای هیبریدی و برقی است.

مزدا مانند بسیاری از خودروسازان بین‌المللی، در راستای توسعه محصولات خود با شرکت‌های چینی همکاری دارد. شریک رسمی مزدا در چین گروه خودروسازی چانگان است. در سال 2012، شرکت چانگان با همکاری فورد، مجموعه چانگان مزدا فورد را تأسیس کرد. پس از آن، مزدا سهام فورد را خریداری کرد و اکنون با سهم 50/50 با چانگان، خودروهای جدیدی نظیر EZ-6 را تولید می‌کند.

مزدا EZ-6 در چارچوب این همکاری و بر مبنای پلتفرم EPA1 (متعلق به چانگان) ساخته شده و در نمایشگاه خودروی پکن 2024 برای نخستین بار رونمایی شد. تولید انبوه آن در همان سال آغاز شد. این خودرو در ابتدا تنها برای بازار چین طراحی شده بود، اما استقبال بالا باعث شد که مزدا به فکر عرضه نسخه تمام برقی آن در بازار اروپا نیز بیفتد.

طراحی ظاهری مزدا EZ-6 مزدا در سال 2010 زبان طراحی جدیدی به‌نام Kodo حرکت معرفی کرد که طی یک دهه به بلوغ رسید و در مدل‌هایی نظیر مزدا 3 و CX-30 دیده شد. مزدا EZ-6 را می‌توان اوج این زبان طراحی دانست که به بهترین شکل در بدنه این خودرو دیده می‌شود.

طراحی مزدا EZ-6

نمای جلو

در بخش جلو، الگوی جدید چراغ‌های دو تکه به کار رفته که برخلاف روند باریک‌شدن چراغ‌ها، حالتی نزدیک به سبک سنتی مزدا را حفظ کرده است. دی‌لایت‌ها در طراحی جلو نقش کلیدی دارند و به جای کروم‌کاری‌های همیشگی، از نورپردازی استفاده شده است. چراغ‌های اصلی نیز از نوع LED هستند و بین جلوپنجره و سپر جای گرفته‌اند. جلوپنجره با طرح کهکشانی، برگرفته از سبک طراحی چینی است و بخش‌هایی از آن عملکرد دی‌لایت دارند.

نمای جانبی

طراحی ساده اما هماهنگی در بخش جانبی به چشم می‌خورد. آینه‌های جانبی مانند دیگر محصولات مزدا بر روی درها نصب شده‌اند که حس اسپرت‌بودن را تقویت می‌کنند. دستگیره‌های مخفی‌شونده و رینگ‌های آیرودینامیک 19 اینچی، بر ویژگی‌های مدرن خودرو می‌افزایند. برخلاف جلو، مقداری کروم در فلاپ‌های کناری و زیر سپرها دیده می‌شود. در این بخش، طراحی فست‌بک عقب نیز جلوه‌ای اسپرت به خودرو داده است.

نمای عقب

در عقب خودرو، از چراغ‌های سرتاسری استفاده شده که برخی ممکن است آن را نپسندند، ولی درون این چراغ‌ها همچنان الگوی سنتی دایره‌ای مزدا وجود دارد. سپر عقب با دیفیوزر بزرگی همراه شده که طراحی مشبک و خروجی‌های هوایی دارد. اسپویلر برقی نیز با دکمه‌ای از داخل کابین کنترل می‌شود. در مجموع، نمای عقب هرچند کمی متفاوت از دیگر بخش‌ها طراحی‌شده، ولی در انتقال حس اسپرت، لوکس و مدرن بودن، عملکرد موفقی دارد.

مشخصات فنی مزدا EZ-6؛ بررسی دو نسخه هیبرید و تمام‌برقی

مزدا EZ-6 در دو نسخه به بازار ارائه شده است: مدل هیبرید بردافزا (EREV) و مدل تمام الکتریکی که با نام‌های اکستندد رنج 200 و پاور الکتریک 600 شناخته می‌شوند.

مزدا EZ-6 اکستندد رنج 200

در این نسخه، مزدا از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی در کنار موتور الکتریکی استفاده می‌کند. مجموع قدرت خروجی از موتور الکتریکی به چرخ‌های عقب معادل 160 اسب بخار و گشتاور آن 320 نیوتن‌متر است. موتور بنزینی با توان 93 اسب بخار تنها نقش شارژر باتری را ایفا می‌کند.

باتری این نسخه ظرفیتی معادل 28.4 کیلووات‌ساعت دارد و با یک بار شارژ کامل می‌تواند تا 200 کیلومتر را در حالت تمام‌برقی طی کند. مصرف سوخت این نسخه تنها 0.78 لیتر در 100 کیلومتر (در سیکل WLTC). باتری در مدت 20 دقیقه با شارژر سریع از 30٪ به 80٪ می‌رسد.

مزدا EZ-6 پاور الکتریک 600

در نسخه تمام برقی، پیشرانه خودرو توان 190 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر تولید می‌کند. نیروی لازم از یک باتری 68.8 کیلووات‌ساعتی تأمین می‌شود که 600 کیلومتر پیمایش را فراهم می‌سازد. مدت زمان شارژ باتری از 30٪ تا 80٪ نیز تنها 15 دقیقه است. هر دو نسخه دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب هستند.

مشخصات ابعادی و فنی کلی

  • طول: 4921 میلی‌متر
  • عرض: 1890 میلی‌متر
  • ارتفاع: 1485 میلی‌متر
  • فاصله محوری: 2895 میلی‌متر
  • وزن: 1820 تا 1960 کیلوگرم
  • رینگ و لاستیک:245/45R19
  • حداکثر سرعت: 170 کیلومتربرساعت
  • نوع گیربکس: اتوماتیک تک سرعته
  • سیستم انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب

طراحی کابین و فضای داخلی مزدا EZ-6

متریال و رنگ‌بندی کابین

مزدا EZ-6 با استفاده از متریال با کیفیت بالا و نرم (سافت‌تاچ) طراحی شده است. دو ترکیب رنگی برای فضای داخلی در نظر گرفته شده: خاکستری تیره با قهوه‌ای و خاکستری تیره با سفید. تکنولوژی و راحتی طراحی مینیمال کابین، برخلاف ظاهر بیرونی، ساده و مدرن است. صفحه‌نمایش مالتی‌مدیا با اندازه 14.6 اینچ و شیشه ضدانعکاس طراحی شده است. این نمایشگر از پردازنده اسنپدراگون 8155 با 12 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

فضای بار و راحتی سرنشینان

فاصله محوری 2895 میلی‌متری فضای داخلی مناسبی فراهم کرده و صندوق عقب در حالت عادی دارای ظرفیت 476 لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به 1174 لیتر می‌رسد.

امکانات رفاهی مزدا EZ-6

این خودرو با امکانات رفاهی متعددی همراه است که عبارتند از: فرمان برقی کمکی ، ترمز پارک برقی و اتوهلد ، نورپردازی داخلی و چراغ‌های LED، دستگیره‌های مخفی‌شونده، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس ، صندلی‌های برقی جلو با روکش چرم مصنوعی، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی جلو، حافظه صندلی راننده، تهویه مطبوع دو کاناله و دریچه تهویه عقب، تعویض دنده الکترونیکی ، سنسور باران و نور، نوربالای اتوماتیک، سیستم صوتی برند سونی، کروز کنترل تطبیقی، دستیار پارک، ماساژور صندلی‌ها و سیستم پاک‌سازی هوای کابین.

امکانات ایمنی مزدا EZ-6

لیست تجهیزات ایمنی مزدا EZ-6 شامل موارد زیر است:

  • 10 کیسه هوا
  • سامانه کنترل پایداری الکترونیکی
  • سیستم کمک به حرکت در سربالایی
  • رادار نقطه کور
  • هشدار برخورد از جلو
  • ترمز اضطراری خودکار
  • رانندگی بین خطوط
  • اتوپارک

رقبای مزدا EZ-6

در بازار در نسخه الکتریکی، مزدا EZ-6 رقیب مستقیم BYD Han و تویوتا bZ3 به‌شمار می‌رود. در دسته پلاگین‌هیبریدها نیز BYD Qin L و Nissan Sylphy Max Edition از مهم‌ترین رقبای این خودرو هستند.

حضور مزدا EZ-6 در ایران

با آغاز نخستین مرحله از فرآیند واردات خودرو در سال 1404، شرکت «آفتاب خودرو» سدان هیبریدی مدرن مزدا EZ-6 را به سبد محصولات قابل انتخاب برای بازار ایران اضافه کرده است. در حالی که انتظار می‌رفت نسخه تمام‌برقی این خودرو نیز به همراه نسخه هیبرید وارد بازار شود، تاکنون تنها مدل هیبریدی آن در سامانه واردات ثبت شده است.

جزئیات قیمتی و شرایط ثبت‌نام

بر اساس اعلام سامانه خودروهای وارداتی، قیمت اولیه مزدا EZ-6 به‌صورت غیرقطعی اعلام شده و صرفاً معادل ارزش خودرو در مبادی ورودی کشور است. این قیمت برابر با دو و نیم میلیارد تومان ذکر شده و لازم به یادآوری است که هزینه‌هایی چون عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه‌های شماره‌گذاری، هزینه اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و سایر هزینه‌های قانونی پس از ترخیص به آن افزوده خواهد شد.

فرآیند ثبت‌نام برای خریداران از تاریخ 8 مرداد آغاز شد و تا ساعت 12:00 ظهر روز سه‌شنبه 14 مرداد ادامه داشت. متقاضیان می‌بایست مبلغ 500 میلیون تومان از طریق یکی از حساب‌های وکالتی خود نزد بانک‌های معرفی‌شده در سامانه، به‌طور موقت مسدود می‌کردند. امکان ثبت‌نام نهایی از شنبه 11 مرداد تا چهارشنبه 15 مرداد از طریق سایت رسمی سامانه خودروهای وارداتی به نشانی Salecars.ir فراهم بود. در حال حاضر، اطلاعاتی در مورد تمدید این طرح و تاریخ آن در دست نداریم.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *