اینستاگرام قابلیت جدیدی به نام Instagram Map یا همان «نقشه اینستاگرام» معرفی کرده که به کاربران اجازه میدهد مکان فعال اخیر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و محتوای مبتنی بر موقعیت متا را کشف کنند. شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین از قابلیت بازنشر (Reposts) رونمایی کرده و تب «Friends» در بخش Reels را در سطح جهانی دردسترس قرار داده است.
Instagram Map چیست؟
با این قابلیت جدید، اینستاگرام بار دیگر یکی از ویژگیهای محبوب اسنپچت را تقلید کرده، درست مانند زمانی که در سال 2016 بخش «استوریها» را از این اپ کپی کرد. حالا اینستاگرام قصد دارد تاج پادشاهی «Snap Map» را از آن خود کند؛ قابلیتی که اخیراً از مرز 400 میلیون کاربر فعال ماهانه عبور کرده و یکی از عناصر کلیدی اسنپچت محسوب میشود.
اینستاگرام اعلام کرده که اشتراکگذاری مکان بهصورت پیشفرض در نقشه اینستاگرام غیرفعال است و مکان کاربر فقط زمانی بهروزرسانی میشود که اپلیکیشن را باز کند. به عبارت دیگر، این نقشه مکان افراد را بهصورت زنده نمایش نمیدهد. در مقابل، Snap Map به کاربران اجازه میدهد خودشان انتخاب کنند که موقعیتشان فقط هنگام بازکردن اپ بهروزرسانی شود یا در لحظه (real-time) به اشتراک گذاشته شود.
البته اینستاگرام امکان اشتراکگذاری مکان بهصورت زنده از طریق پیامهای مستقیم (DM) را نیز فراهم کرده است. با این حال، برخلاف Find My اپل یا Snap Map که به کاربران اجازه میدهند مکان خود را برای مدت نامحدودی با دیگران به اشتراک بگذارند، اینستاگرام این امکان را فقط تا سقف یک ساعت فراهم میکند.
به گفته اینستاگرام، قابلیت نقشه جدید به دوستان کمک میکند راحتتر برنامهریزی کرده و برای دیدار با یکدیگر هماهنگ شوند. همچنین این قابلیت به کاربران اجازه میدهد محتوای مبتنی بر موقعیت مکانی را که توسط دوستان یا سازندگان مورد علاقهشان به اشتراک گذاشته یا دیده شده، کشف کنند. به عنوان مثال، اگر دوستی در یک جشنواره موسیقی محلی شرکت کند و در همان زمان یک استوری منتشر کند، آن استوری روی نقشه ظاهر خواهد شد. یا اگر یک سازنده محتوایی درباره رستورانی جدید در شهر شما یک Reel منتشر کند، میتوانید آن را در نقشه اینستاگرام ببینید.
اینستاگرام تأکید کرده که حتی اگر کسی تصمیم نگیرد موقعیتش را به اشتراک بگذارد، همچنان میتواند از طریق این نقشه، محتوای مکانی را کشف کند.
ویژگی دیگری که در نقشه اینستاگرام دردسترس قرار گرفته، امکان قراردادن پیامهای کوتاه یا همان «یادداشتها (Notes)» است. این یادداشتها که پیشتر در بالای صفحه چتها نمایش داده میشدند، اکنون میتوانند روی نقشه نیز منتشر شوند و سایر کاربران آنها را ببینند.
با وجود اینکه اینستاگرام در رقابت مستقیم با اسنپچت قرار گرفته، با معرفی این قابلیت فرصت دارد نظر کاربرانی را که طرفدار اپلیکیشن اجتماعی Zenly بودند نیز جلب کند. Zenly اپی بود که اسنپ آن را خریداری و در سال 2023 تعطیل کرد.
قابلیت نقشه جدید از امروز در ایالات متحده راهاندازی میشود و بهزودی در سطح جهانی عرضه خواهد شد. کاربران میتوانند نقشه اینستاگرام را در بالای بخش پیامهای مستقیم (DM) پیدا کنند.
عرضه این ویژگی جدید چندان هم غافلگیرکننده نیست؛ چرا که سال گذشته برخی نشانهها از توسعه این قابلیت توسط اینستاگرام دیده شده بود.
ویژگی ریپست اینستاگرام
در خصوص ویژگی جدید بازنشر (Reposts) نیز، اینستاگرام بخشی از ایدهاش را از تیکتاک گرفته و در عین حال نسخهای از قابلیت ریتوییت توییتر (که حالا X نام دارد) را به سبک خودش طراحی کرده است.
قابلیت Reposts به کاربران اینستاگرام اجازه میدهد تا Reels عمومی و پستهای فید را بازنشر کنند. این بازنشرها ممکن است در فید دوستانشان نمایش داده شود و همچنین در تب جدیدی به نام «Reposts» در پروفایل شخص ظاهر خواهد شد. اینستاگرام میگوید این ویژگی راهی برای به اشتراک گذاشتن علاقهمندیها با دیگران فراهم میکند و به تولیدکنندگان محتوا امکان میدهد مخاطبان بیشتری پیدا کنند.
برای بازنشر یک Reel یا پست در اینستاگرام، کاربران باید روی آیکون repost ضربه بزنند. آنها میتوانند یک یادداشت نیز به آن اضافه کنند؛ کافی است در حباب متنی که ظاهر میشود یادداشت خود را بنویسند و گزینه save را بزنند.
اینستاگرام ابتدا تب «Friends» در Reels را در ایالات متحده معرفی کرد و اکنون آن را بهصورت جهانی عرضه میکند. این بخش به کاربران اجازه میدهد تا ریلهایی را که دوستانشان لایک کرده، کامنت گذاشتهاند، بازنشر کردهاند یا خودشان ساختهاند، ببینند.
برای آن دسته از کاربرانی که میخواهند بهصورت خصوصی محتوای موردعلاقهشان را مشاهده و با آن تعامل داشته باشند نیز، اینستاگرام اکنون قابلیتی برای غیرفعالکردن نمایش فعالیتها در تب دوستان ارائه کرده است.
کاربران به این امکان دسترسی دارند که نمایش لایکها، کامنتها و بازنشرهای خود را در این بخش پنهان کنند. همچنین میتوانند تصمیم بگیرند لایکها، کامنتها و بازنشرهای افراد خاصی را که دنبال میکنند، بیصدا (Mute) کنند.