مایکروسافت دومین شرکت با ارزش 4 تریلیون دلاری شد

مایکروسافت امروز با افزایش قابل توجه قیمت سهام خود توانست برای نخستین‌بار در طول 50 سال گذشته به ارزش بازار 4 تریلیون دلاری برسد؛ رقمی که تنها انویدیا پیش از این در اوایل مرداد (جولای) موفق به ثبت آن شده بود.

جهش تاریخی مایکروسافت به لطف درآمد فراتر از انتظار و گزارش مالی اژور

این موفقیت بزرگ پس از اعلام رسمی درآمد پلتفرم ابری اژور برای نخستین‌بار و انتشار گزارش مالی فراتر از انتظار حاصل شد. مایکروسافت شب گذشته فاش کرد که کسب‌وکار رایانش ابری اژور در سال مالی 2025 بیش از 75 میلیارد دلار درآمد داشته است. بلافاصله پس از این گزارش، قیمت سهام مایکروسافت در معاملات پس از ساعت کاری بورس نزدک رشد چشم‌گیری پیدا کرد. ارزش سهام این شرکت حدود 4 درصد افزایش یافته و به تثبیت ارزش بازار 4 تریلیون دلاری آن کمک کرده است.

جایگاه اژور در بازار؛ جلوتر از گوگل، پایین‌تر از آمازون

مایکروسافت بیش از یک دهه برای توسعه کسب‌وکار ابری اژور تلاش کرده؛ پلتفرمی که از نظر درآمد جلوتر از گوگل اما همچنان در رتبه دوم پس از Amazon Web Services قرار دارد. زیرساخت اژور اکنون به همه بخش‌های کسب‌وکار مایکروسافت نفوذ کرده و پروژه‌های هوش مصنوعی، نرم‌افزار آفیس، بخش‌هایی از ویندوز، ایکس‌باکس و سایر خدمات این شرکت را پشتیبانی می‌کند.

سرمایه‌گذاری کلان برای آینده هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در حوزه رایانش ابری، این شرکت را برای پاسخگویی به نیازهای پردازشی مرتبط با آینده هوش مصنوعی به جایگاه مناسبی رسانده است. اوایل امسال، پروژه Stargate و سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری آن توجه زیادی را به خود جلب کرد و در همین راستا ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت از برنامه 80 میلیارد دلاری این شرکت در زمینه مراکز داده ابری و هوش مصنوعی دفاع کرد. نادلا در آن زمان گفت: «تنها چیزی که می‌دانم این است که برای 80 میلیارد دلار خودم آماده‌ام.»

برنامه‌ریزی برای صرف 30 میلیارد دلار در سه‌ماهه آینده

ایمی هود مدیر مالی مایکروسافت شب گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در سه‌ماهه آینده 30 میلیارد دلار برای زیرساخت هوش مصنوعی هزینه کند. درصورتی‌که این سطح از سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کند، مجموع هزینه‌های مایکروسافت برای زیرساخت ابری و هوش مصنوعی در سال مالی آینده از 120 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *