راهنمای کامل برای محاسبه هزینه حمل بار با قطار

قطار یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل برای مسافران است. این وسیله حمل‌ونقل به دلیل امکانات و مزایایی که برای مسافران تعبیه کرده‌است سفری لذت‌بخش و ایمن را برای آن­ها به وجود می‌آورد. قطار علاوه بر حمل مسافر می‌تواند بارهای مختلفی را نیز جابه‌جا کنند. از خودرو و موتورسیکلت گرفته تا اسباب و وسایل خانه و محصولات کشاورزی. این شیوه از حمل‌ونقل به دلیل ارزان و ایمن بودن یکی از بهترین شیوه‌ها برای جابه‌جایی بار به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید در هنگام سفر با قطار بار بیشتری همراه خود به مقصد ببرید یا قصد دارید باری را با قطار به یک مقصد ارسال کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع شیوه های حمل بار با قطار

در صورتی که قصد سفر به یکی از مقاصد داخلی را دارید و به سراغ قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور رفته‌اید، می‌توانید حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم بار را به طور رایگان با خرید بلیط قطار حمل کنید. می‌توانید انواعی از ساک، چمدان، ویلچر، کالسکه بچه را به داخل قطار ببرید. ابعاد بار مجاز برای وارد کردن به قطار حدود ۷۰ سانتی‌متر است.

اما اگر وزن چمدان‌ها و بار شما بیشتر از این مقدار شود، باید اضافه بار خود را آن را به باجه توشه در ایستگاه راه‌آهن شهر مبدأ ببرید. هزینه بار اضافی شما بر اساس عوامل مختلفی سنجیده می­شود و مبلغ آن از شما گرفته می‌شود. باید حداکثر تا ۳ ساعت زودتر از حرکت قطار بار خود را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید. این بار به واگن حمل بار منتقل می‌شود و همراه با قطار شما به مقصد می‌رسد.

درصورتی‌که واگن حمل بار قطاری که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، پر شده باشد، بار شما حداکثر بین ۴ تا ۴۸ ساعت آینده توسط یک قطار دیگر به مقصد سفر شما ارسال می‌شود.

در روش دیگر شما بدون آنکه بخواهید با قطار به یک مقصد دیگر سفر کنید، می‌توانید بار خود را به انبار توشه راه‌آهن در شهر محل اقامتتان بسپارید تا قطارهای باربری آن را به مقصد مورد نظرتان ارسال کنند. این بار می‌تواند شامل موارد زیر شود:

ماشین‌آلات صنعتی
اسباب و وسایل منزل
چمدان‌های بزرگ
محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم

عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل بار با قطار

درصورتی‌که میزان بار مجاز شما بیشتر از ۳۰ کیلوگرم شود یا بخواهید باری را بدون آنکه برای خود بلیط قطار بخرید به یک مقصد دیگر بفرستید، باید بدانید که هزینه حمل آن به عوامل زیر بستگی دارد:

وزن بار: به ازای هر کیلوگرم، مبلغی را باید برای حمل بار خود بپردازید. درصورتی‌که بار شما حجم زیادی دارد به‌جای وزن از معیار حجم برای تعیین قیمت آن استفاده می‌شود.

مسافت بین شهر مبدأ و مقصد: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر روی هزینه حمل بار با قطار، مسافت بین شهر مبدأ و مقصد است. طبیعی است که هر چقدر این مسافت بیشتر شود، هزینه بار شما بالاتر می­رود.

بسته‌بندی بار: بسته به کالایی که قصد ارسال یا جابه‌جایی آن را دارید، شیوه بسته‌بندی آن متفاوت می‌شود. هر چه هزینه بسته‌بندی بار شما بیشتر شود قیمت نهایی که برای حمل بار به شما اعلام می‌شود بالاتر می‌رود. هزینه بیمه: بارهایی که با قطار جابه‌جا می‌شوند بیمه می‌شوند. هر چه ارزش بار شما بیشتر شود هزینه بیمه آن نیز بیشتر می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه حمل بار با قطار

برای محاسبه هزینه نهایی حمل بار با قطار در ابتدا وزن بار شما را محاسبه می‌کنند و آن را در مبلغ واحدی که به‌ازای هر کیلوگرم تعیین‌شده است، ضرب می‌کنند. سپس این عدد را در مسافت ریلی بین شهر مبدأ و مقصد ضرب می‌کنند. به عدد به‌دست‌آمده هزینه بیمه، بارگیری در مبدأ و تخلیه بار در مقصد را اضافه می­کنند. این مبلغ را به علاوه هزینه صدور بارنامه می‌کنند.

مزایای حمل بار با قطار

یکی از مزیت‌های اصلی حمل بار با قطار قیمت آن است. اگر بخواهید اسباب و وسایل منزل خود یا هرگونه وسیله‌ای دیگر را با قطار جابه‌جا کنید، قیمت آن کم‌تر از شیوه‌های دیگر حمل‌ونقل نظیر حمل‌ونقل جاده‌ای (با کامیون) می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این شیوه از حمل‌ونقل این است که لازم نیست نگران ترافیک یا حتی تصادف جاده‌ای باشید و مطمئن می‌شوید که بار شما صحیح‌وسالم و بدون تأخیر به مقصد می‌رسد.

قطار در مقایسه با شیوه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای که با کامیون و تریلی انجام می‌شود می‌تواند حجم و وزن بیشتری را جابه‌جا کند.

زمانی که بار خود را تحویل انبار توشه یا باجه توشه راه‌آهن می‌دهید، برای شما بارنامه صادر می‌شود و یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای حرکت واگن حمل بار را ردیابی کنید. اگر هم که خودتان با قطار سفر می‌کنید، بار شما همراهتان به مقصد می‌رود.

چه وسایلی را نمی‌توان با قطار حمل کرد؟

همان‌طور که در بخش‌های پیشین مقاله گفتیم، شما می‌توانید با خرید بلیط قطار انواعی از وسایل نظیر چمدان، ساک، ویلچر، وسایل الکترونیکی و غیره را حمل کنید. همچنین می‌توانید انواعی از وسایل مختلف نظیر محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات صنعتی، وسایل منزل و حتی خودرو را با قطار به یک مقصد دیگر بفرستید. اما نمی‌توانید وسایل زیر را با قطار جابه‌جا کنید:

هرگونه کالای قاچاق
مواد سمی یا اسیدی یا بسیار بد بو
انواعی از حیوانات اهلی و وحشی (چه کوچک، چه بزرگ)
انواع اسلحه و مهمات و همچنین اسباب‌بازی‌هایی که شبیه اسلحه‌ی واقعی هستند.
انواعی از مواد منفجره و اشتعال‌زا نظیر بنزین، نفت و وسایلی مثل گاز پیک‌نیکی
انواعی از اشیا پرتوزا و رادیواکتیو

شرایط حمل خودرو با قطار چیست؟

درصورتی‌که می‌خواهید خودروی خود را با قطار جابه‌جا کنید، حتماً باید از ۳ ساعت زودتر آن را به راه‌آهن تحویل دهید. به این نکته توجه کنید که ارتفاع خودروی شما حتماً باید کم‌تر از ۱۵۸ سانتی‌متر باشد. همچنین در هنگام تحویل، میزان بنزین موجود در باک خودروی شما حداکثر باید یک چهارم حجم کل باک باشد. برای ایمنی بیشتر در مبدأ سفر، سر باتری­های خودروی شما جدا می‌شود و در مقصد دوباره وصل می‌شود.

بهتر است که در صندوق عقب و داخل ماشین خود هیچ‌گونه بار اضافه‌ای را قرار ندهید تا نخواهید هزینه اضافی­ای را برای آن بپردازید. برای تحویل خودرو در مقصد سفر باید مدارک شناسایی خودرو و همچنین مدارک شناسایی فرد گیرنده را تحویل مسئولین راه‌آهن کنید.

نکته: علاوه بر خودروی شخصی شما می‌توانید موتورسیکلت خود را با قطار به یکی از مقاصد داخلی بفرستید.

جمع‌بندی

اگر بلیت قطار را برای خود خریداری کنید، می‌توانید ۳۰ کیلوگرم بار را به طور رایگان با قطار حمل کنید. اگر میزان بار شما بیشتر از این مقدار شود، باید آن را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید. اگر هم خودتان با قطار سفر نمی‌کنید، می‌توانید وسایلی نظیر ماشین‌آلات صنعتی، انواعی از چمدان‌های بزرگ لباس، وسایل خانه، خودرو و موتورسیکلت را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید تا آن‌ها بارتان را به مقصد برسانند. هزینه بار شما بر اساس وزن و حجم بار، مسافت بین مبدأ تا مقصد، هزینه بسته‌بندی و هزینه بیمه محاسبه می‌شود.

منبع خبر راهنمای کامل برای محاسبه هزینه حمل بار با قطار پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

تکنا

قطار یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل برای مسافران است. این وسیله حمل‌ونقل به دلیل امکانات و مزایایی که برای مسافران تعبیه کرده‌است سفری لذت‌بخش و ایمن را برای آن­ها به وجود می‌آورد. قطار علاوه بر حمل مسافر می‌تواند بارهای مختلفی را نیز جابه‌جا کنند. از خودرو و موتورسیکلت گرفته تا اسباب و وسایل خانه و محصولات کشاورزی. این شیوه از حمل‌ونقل به دلیل ارزان و ایمن بودن یکی از بهترین شیوه‌ها برای جابه‌جایی بار به حساب می‌آید.
منبع خبر راهنمای کامل برای محاسبه هزینه حمل بار با قطار پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *