آیا سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند سودآور باشد؟

سرمایه ‌گذاری در زمینه فناوری‌ اطلاعات یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. مزیتی که باید دائماً تجدید شود، زیرا رقبا نیز از فناوری اطلاعات برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. فناوری اطلاعات را می‌توان در همه صنایع مورد استفاده قرار داد. در واقع ارتباط واضحی بین سطوح فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی در بازار وجود دارد. هر کسب و کاری که بتواند از فناوری اطلاعات استفاده بیشتری ببرد برنده بازار می‌شود. پس با قطعیت می‌توان گفت سرمایه گذاری در زمینه IT می‌تواند سودآور باشد.

سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعاتیکی از کسب و کارهایی که در زمینه IT فعالیت می‌کنند، سازندگان محصولات دیجیتالی هستند. با این حال IT می‌تواند حتی در صنایع سنتی نیز گسترش یابد. نرم‌افزارهای سازمانی مانند سیستم‌های ERP و CRM، در کنار شبکه‌های ارزان قیمت، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که فرآیندهای تجاری منحصربه‌فرد خود را به سرعت و به طور گسترده اجرا کنند.

در این محیط جدید که با IT آمیخته شده، مدیران ارشد باید توجه دقیقی به این داشته باشند که کدام فرآیندها را با IT سازگار و کدام یک را به صورت محلی تغییر دهند. از طرفی در حالی که برخی از روش‌های انجام کارها را استاندارد می‌کنند، باید کارمندان را تشویق کنند تا به عنصر خلاقیت برای پیشی گرفتن از نوآوری‌های رقبا دست یابند.

رقابت در دنیای IT آسان نیست و همه نمی‌توانند  با سرعت پیشرفت فناوری اطلاعات پیش بروند. اما شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند می‌توانند به فرآیندهای تجاری خود را بهبود داده و به سهم بازار بالاتر برسند.

چرا سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات سودآور است؟

فناوری اطلاعات باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود. در نتیجه سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند سودآور باشد. زمانی که اینترنت و برنامه‌های نرم افزاری سازمانی مانند مدیریت منابع سازمانی (ERP)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت محتوای سازمانی (ECM) به ابزاری عملی برای تجارت تبدیل شد، فناوری اطلاعات نقش پررنگی در کسب و کارها پیدا کرد.

بر اساس دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات در این مدت افزایش یافت. در همان زمان، رشد بهره وری سالانه در شرکت‌های ایالات متحده تقریباً دو برابر شد. امروزه توجه زیادی به ارتباط بین رشد بهره وری و افزایش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات شده است. اما به ندرت به ماهیت ارتباط بین فناوری اطلاعات و رقابت پرداخته می‌شود. در حالی که رقابت همچنان وجود دارد و برنده کسی است که از دیگران پیشی بگیرد.

رقابت در فرآیندهای دیجیتالی

برای زنده ماندن، یا بهتر از آن رشد کردن و رسیدن به سودآوری، در این محیط رقابتی، هر مدیر عاملی باید بنای کار خود را بر استقرار، نوآوری و تبلیغ بگذارد. بدین منظور ابتدا باید از طریق یک پلتفرم اقدام به تامین مالی کند. سپس با ارائه روش‌های بهتر، خود را از دیگران جدا سازد. در نهایت، از این پلتفرم برای انتشار گسترده و قابل اعتماد نوآوری‌های تجاری خود استفاده نماید.

در این راستا، استقرار فناوری اطلاعات دو نقش مهم را ایفا می‌کند. نقش اول به عنوان یک کاتالیزور برای ایده‌های نوآورانه و نقش دوم موتوری برای ارائه آنهاست. هر یک از این نقش‌ها، چالش‌های مدیریتی متفاوت و مهمی ‌را ارائه می‌کند.

به حداکثر رساندن بازده 

همانطور که فناوری اطلاعات در شرکت‌ها، اجرا و نظارت بر فرآیندها را تسهیل می‌کند، ارزش روش‌های ساده اجرای دستورالعمل‌ها را کاهش و ارزش روش‌های پیچیده را افزایش می‌دهد. در این میان پاداش‌های مختلفی نصیب بهترین کارکنان می‌شود. پس سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات تصمیم عاقلانه‌ای است.

سیاست‌های مرتبط با منابع انسانی و فرهنگ شرکتی باید برای حمایت از این روش‌های پیچیده تکامل یابد. در این میان وظیفه رهبر سازمان یا صاحب کسب و کار این است که به جستجو ‌و شناسایی افراد با ذهن خلاق و نوآوری‌های روز بپردازد.

تجزیه و تحلیل 400 شرکت آمریکایی در سال 2005 نشان داد سازمان‌هایی که از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی در استخدام نیروهای جدید حساس هستند. آنها متقاضیان بیشتری را در نظر می‌گیرند. از طرفی هر یک را با دقت بیشتری بررسی می‌کنند. آنها قدرت مدیریت افراد رادر فرآیند مصاحبه در نظر می‌گیرند. پس از شناسایی استعدادهای برتر، زمان و پول بیشتری را برای آموزش داخلی و خارجی صرف می‌کنند.

علاوه بر این، آنها به کارمندان خود اختیار بیشتری برای انجام وظایف می‌دهند. در حالی که پاداش‌ها، از جمله ترفیعات را طبق مجموعه‌ای از معیارها در نظر می‌گیرند.

هزینه مدیریت استعدادها ممکن است بالا باشد، اما اگر شرکت بتواند از استعدادهای یک مدیر با عملکرد بالا استفاده کند، بازده آن به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

آیا ورود فناوری اطلاعات در کسب و کارها، روند مدیریت را تغییر می‌دهد؟

آیا ورود فناوری اطلاعات در کسب و کارها، روند مدیریت را تغییر می‌دهد؟

ورود فناوری اطلاعات در کسب و کارها، همه پیش‌فرض‌ها و بینش‌های قبلی در مورد نحوه انجام کسب‌وکار را منسوخ نمی‌کند، اما فرصت‌های جدیدی را برای مدیران اجرایی فراهم می‌کند. داده‌ها نشان می‌دهند که IT به جای کاهش تفاوت‌ها بین شرکت‌ها، آنها را تشدید می‌کند.

پس در حالی که شرکت‌ها همیشه از لحاظ انتخاب، پذیرش و بهره برداری از نوآوری‌ها متفاوت بوده‌اند، فناوری اطلاعات، این تفاوت‌ها را تقویت می‌کند. پس سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند سودآور باشد.

فروشندگان، مشاوران و دپارتمان‌هایی که فناوری اطلاعات را به کار می‌گیرند می‌توانند به موفقیت برسند. اما ارزش واقعی شرکت، از نوآوری‌هایی ناشی می‌شود که می‌توانند در قالب پلتفرم‌ها ارائه شوند. پرورش نوآوری‌های مناسب و انتشار گسترده آن‌ها، هر دو مسئولیت‌های اجرایی هستند. مسئولیت‌هایی که قابل واگذاری نیست.

در نهایت می توان گفت رقابتی که توسط IT ایجاد می‌شود، حتی در اقتصاد ایالات متحده که به شدت از IT استفاده می‌کند. نیز قابل رویت نیست. با این حال انتظار می‌رود که با رشد سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات، شاهد این پویایی‌های رقابتی در سایر کشورها نیز باشیم.

برای اکثر شرکت‌ها، به کارگیری موفقیت آمیز IT کار آسانی نیست. پیکربندی و آزمایش خود فناوری‌ها پیچیده هستند و تغییر رفتار و نگرش مردم نسبت به فناوری یک مساله چالش برانگیز است. فناوری اطلاعات معمولاً بسیاری از مشاغل را به روش‌های عمده تغییر می‌دهد. پذیرش این تغییر هرگز برای کارکنان و مدیران خط فروش، آسان نیست.

با ورود فناوری اطلاعات به عرصه کسب و کارها، مدیریت، به حرفه‌ای راحت‌تر تبدیل نمی‌شود. حتی آن دسته از مدیرانی که آماده به کارگیری IT  هستند، لزوماً از آشفتگی ذهنی جان سالم به در نخواهند برد. اما کسانی که به کارگیری IT را به درستی انجام می‌دهند، می‌توانند انتظار پاداش‌های بزرگ‌تری داشته باشند. حداقل تا زمانی که بازیکن دیگری بیاید و از فناوری اطلاعات برای انتشار یک نوآوری تجاری بهتر استفاده کند.

سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات

ویژگی‌های سازمانی برای سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات

در حالی که هر مرحله از فرآیند سرمایه گذاری، الزامات خاص خود را برای اجرای موفقیت آمیز دارد، برخی از ویژگی‌های سازمانی کلی وجود دارد که برای ارزیابی موفقیت آمیز سرمایه گذاری حیاتی هستند. این ویژگی‌های حیاتی عبارتند از توجه مدیریت ارشد، تمرکز کلی بر ماموریت و رویکرد جامع سرمایه ‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات.

توجه مدیریت ارشد

مدیران ارشد، با اختیار اتخاذ تصمیمات کلیدی تجاری و تامین مالی در پروژه‌های فناوری اطلاعات، به طور مستمر در این فرآیند مشارکت دارند. یک انجمن مدیریت منضبط و ساختاریافته برای اتخاذ تصمیمات مهم، با اختیار تایید، لغو، یا تاخیر پروژه‌ها به منظور کاهش خطرات و تایید بازده مورد انتظار استفاده می‌شود.

تمرکز کلی بر ماموریت

استفاده از فناوری اطلاعات باید مرتبط با ماموریت باشد منظور همان ماموریتی است که هدف اصلی راه اندازی کسب و کار محسوب می‌شود. اهداف ماموریت باید به معیارهای عملکردی عینی و نتیجه گرا، اعم از کمی ‌و کیفی تبدیل شوند تا بتوانند تاثیر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات را اندازه گیری کنند.

رویکرد جامع سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات

اگر یک شرکت بخواهد در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت کند و سرمایه گذارانی را برای تامین مالی سرمایه مورد نیاز خود دعوت به همکاری نماید باید مجموعه‌ای تعریف شده داشته باشد. مجموعه‌ای که شامل مراحل انجام کار با استفاده از فناوری اطلاعات است. در این مجموعه که یک رویکرد جامع نسبت به سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات دارد باید معیارهایی برای شناسایی اقدامات با ماهیت تعریف شود.

پلتفرم کرادفاندینگ

کرادفاندینگ

کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی روشی است برای جمع‌آوری سرمایه مورد نیاز یک کسب و کار. مهم نیست این کسب و کار در چه زمینه‌ای باشد. آنچه اهمیت دارد این است که سرمایه گذاران مختلف می‌تواند با هر مقدار پولی که دارند در سود و زیان آن شریک شوند. امروزه پلتفرم‌های زیادی برای شرکت در کرادفاندینگ وجود دارد. یکی از این پلتفرم‌ها دونگی است.

بیشتر بخوانید: نقش تامین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری جمعی در رشد شرکت‌های فناوری

دونگی بسیار قابل اعتماد بوده و شرایط سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات را نیز فراهم هر دو دسته سرمایه گذار مبتدی و حرفه‌ای فراهم می‌کند. در دونگی می‌توانید تنها با یک میلیون تومان در سود و زیان کسب و کارها شریک شوید. در واقع هر چه سرمایه شما بیشتر باشد سود بیشتری به دست می‌آورید. طرح‌های توسعه یا راه اندازی کسب و کار در دونگی معمولا با موفقیت انجام می‌شود و سرمایه گذاران را به سودهایی حتی بهتر از دیگر بازارها مانند بورس می‌رساند.  از طرفی سرمایه گذاری در دونگی گزینه مناسبی برای هر فردی با هر سطح دانش و اطلاعاتی در مورد بازار است.

salb-techna

منبع این خبر رسانه فناوری تکنا است. برای دیدن دیگر خبرها به تکنا مراجعه کنید.

منبع خبر آیا سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند سودآور باشد؟ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

تکنا

سرمایه ‌گذاری در زمینه فناوری‌ اطلاعات یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. مزیتی که باید دائماً تجدید شود، زیرا رقبا نیز از فناوری اطلاعات برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. فناوری اطلاعات را می‌توان در همه صنایع مورد استفاده قرار داد. در واقع ارتباط واضحی بین سطوح فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی در بازار
منبع خبر آیا سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند سودآور باشد؟ پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *