یادگیری شطرنج

آموزش شطرنج

یادگیری شطرنج : شطرنج یکی از بازهای است که بسیاری از افراد دوست دارند آن را یادبگیرند ، شطرنج یک بازی دو نفره است که با استفاده از مهره های با نام شاه ، وزیر ، اسب ، سرباز ، رخ ، فیل بر روی یک صفحه با ۶۴ مربع سیاه وسفید است .در نهایت بازی شطرنج منجر به برند یا تساوی بین بازی کنان است .
در ادامه این پست قصد داریم شما را با نحوه ی بازی و قوانین این بازی آشنا کنیم .

گذشته ای در مورد بازی شطرنج

در سده ی ششم میلادی بازی شطرنج از شمال غربی هند آغاز شد . شاهان هند معتقد بودند که یادگرفتن جنگ سبب می شود تا تصمیم گیری ها بر اساس شجاعت و شکیبایی باشد . به همین دلیل تصمیم گرفتند جنگ را مدل سازی کنند . به همین دلیل این بازی توسط امپراتوری گوپتا شکل گرفت و آن را چاتورانگا نام گذاری کردند .
پس از مدت ها بازی شطرنج در زمان امپراتوری خسروانوشیروان ساسانی به ایران وارد شد ، اوایل بازی شطرنج با نام چترنگ در ایران نامگذاری شد . البته اروپا در شطرنج تغییراتی را ایجاد کرد و برای آن قوانین تازه ی را وضع نمود و به تدریج به قهرمانی شطرنج جهان بنیان گذاری شد . البته در نهایت باید بدانید که در طول جنگ جهانی دوم شطرنج دارای هرج و مرج های شد و بعد از آن به خود شکل تازه ای گرفت .

شناخت مهره های شطرنج

هر مهره در شطرنج امتیاز و ارزش شخصی داشته است و با نمادهای ویژه ی نوشته می گردند .
سرباز : (Pawn)
سرباز یا به عبارت دیگر پیاده یکی از مهره های است که در شطرنج نقش مبارز را داشته است . این مهره جز مهره های کم ارزش است و جابه جای های محدودی داشته است . البته سرباز در میدان جنگ نقش مهمی دارد .

در شروع بازی هر شخص برای خود ۸ مهره سرباز در اختیار داشته است که در در ردیف جلوی تمام مهره ردیف شده اند . سرباز به عنوان ضعیف ترین مهره ای است که در شطرنج وجود داشته است و تنها در هر حرکت یکبار می تواند به جلو برود . البته برای حرکت اول می تواند تا دو خانه به سمت جلو برود . این مهره ها نیز توانایی این را دارند که به صورت مورب مهره های حریف را بزنند . در رابطه با سرباز نکات مهمی وجود دارد مثلا سرباز نمی تواند به عقب بر گردد و زمانی که مهره ی در جلوی حرکت او قرار دارد یعنی حرکتش مسدود شده است . زمانی که سرباز در صفحه شطرنج به واپسین خانه می رسد ، به جز شاه هر مهره دیگر دلخواه می تواند با او جایگزین شود . این عمل را در واقع ارتقا یا پیشرفت می گویند . در چنین حالتی عموما وزیر را به جای سرباز قرار می دهند ، در صورتی که یدکی برای وزیر وجود نداشته باشد می توان به جای سرباز ، رخ یا هر مهره ی دیگری را قرار داد .
اسب : ( Knight)
یکی دیگر از مهره های شطرنج اسب است که شما می توانید در هر جهت به صورت ال این مهره را جابه جا کنید . از لحاظ حرکتی این مهره می تواند یک خانه به سمت راست یا چپ یا دو خانه به سمت پایین حرکت کند . در صفحه شطرنج اسب با هر حرکت رنگ خانه ی خود را تغییر می دهد . به صورت کلی می توانیم بگوییم که حرکت اسم به دسته بندی زیر تقسیم می گردد :
• نخست دو خانه افقی و یک خانه عمودی حرکت می نماید .
• دوم اینکه دو خانه عمودی و یک خانه افقی حرکت می نماید .
در شروع هر بازیکن دارای ۲ اسب است که آنها در کنار مهره های فیل و رخ واقع شده اند . البته فراموش نکنید که با این مهره شما می توانید دفاع سرباز را ضعیف کنید و به صورت مخفی موجب گرفتن مهره های حریفتان شوید . در تصویر زیر مهره اسب را می بینید .

فیل (Bishop) :
یکی دیگر از مهره های شطرنج فیل است که حرکت آن به صورت مورب به هر خانه ی دلخواه است . رنگ خانه های که فیل بر روی آنها قرار می گیرد هیچ گاه تغییر نمی یابد . به عنوان مثال در صورتی که این مهره از ابتدای بازی در خانه ی تیره باشد او هرگز نمی تواند بر خانه ای روشن قرار بگیرد . به واسطه مهره های دیگر می تواند مسیر فیل مسدود گردد . مانند مهره های دیگر اگر مهره ی حریفی بر سر مسیر او باشد راهش مسدود می شود .
در شروع بازی ، هر کدام از بازیکنان ۲ فیل داشته اند که یکی بر خانه تیره است و دیگری بر سر خانه روشن است . از نظر ارزشی فیل دارای ارزش بیشتری از اسب است و اگر دو فیل با یکدیگر کنترل خوبی داشته باشند می توانند برای حریفشان به عنوان یک تهدید بزرگ باشند . ارزش فیل را می توان با اسب تقریبا در یک تراز نامید و از وزیر و شاه و رخ دارای ارزش کمتری است . اگر سربازی بر سر راه فیلی باشد و راه آن را مسدود کرده باشد به اصطلاح به آن فیل بد می گویند .

رخ یا قلعه (Rook) :
رخ که به آن قلعه نیز می گویند مهره ی دیگر در بازی شطرنج است که می تواند به بالا ، پایین ، راست و چپ و به طور کلی در یک خط راست تا هر خانه که بخواهد ، حرکت نمایند . در شروع بازی هر یک از بازیکنان ۲ رخ داشته اند که هر کدام در گوشه ی از صفحه شطرنج قرار گرفته اند . از نظر شکل ظاهری این مهره به قلعه شبیه است که در برخی از نقاط جهان به این مهره قلعه می گویند .
از نظر واژه انگلیسی ROOK را می توان به معنای رخ نامید که از دو واژه فارسی Rokh و زبان سانسکریت “Rath” ترکیب شده است . اگر عمل کیش مات را در شطرنج شنیده اید باید بدانید که این عمل با این مهره و شاه صورت می گیرد . برای کیش مات کردن به وسیله این دو مهره از کیش مات به وسیله وزیر و شاه سخت و دشوار تر است ، به دلیل اینکه شاه حریف این امکان را دارد که رخ را بزند . در این روش باید بتوانید شاه حریف را به گوشه صفحه شطرنج بکشانید .

وزیر یا فرزین (Queen) :
وزیر که به آن فرزین نیز می گویند یکی از مهره های مهم است که در شطرنج از آن برای کیش مات کردن استفاده می شود این مهره بسیار نیرومند و حمله ور است . نخستین مات های که در ابتدا انجام می شوند توسط این مهره صورت می گیرند و به وسیله پشتیبانی مهره ای کوچک می تواند عمل کیش مات را هم عملی سازد . حرکت این مهره بدین صورت است که مهره های دیگر نیز می توانند مسیر آن را مسدود کنند . برای شروع بازی هر بازیکن دارای یک مهره وزیر است که در مجاور مهره شاه قرار گرفته است و وزیر در خانه هم رنگ خود و شاه در خانه ی غیر خود قرارگرفته است .

شاه (King) :
شاه را می توان یکی از مهم ترین مهره های شطرنج دانست البته شاه ضعیف ترین مهره شطرنج است که تنها می توانند یک خانه به همه جهات (بالا ، پایین ، راست ، چپ و جهات مورب) حرکت‌ نماید . در صورتی که شاه کیش شود ، بلافاصله در صفحه شطرنج شاه باید به خانه ای امن برود در صورتی که این کار محیا نباشد شاه بازی را می بازد . شاه این امکان را ندارد که به خانه هایی که مهره های حریف می توانند حمله ور شود ، جابه جا گردد . البته شاه می توانند مهره های حریف را بگیرد . در صورتی که شاه با گرفتن مهره ای مورد حمله مهره دی دیگر قرار گرفته شود ، اجازه گرفتن آن مهره را نخواهد داشت .


اگر یکی از مهره های حریف به شاه حمله کند به اصطلاح به آن می گوییم شاه کیش شده است . برای بیرون شدن از منطقه کیش شاه سه راه داشته است : اول این که در صفحه به خانه ای امن حرکت نماید . دوم اینکه مهره‌ ای خودی جلوی منطقه کیش قرار گرفته باشد و جلوگیری از کیش حریف را انجام دهید . سوم اینکه مهره‌ ای خودی ، مهره حمله‌ ور شده به شاه را بزند . در صورتی که شاه نتواند از وضعیت کیش رها شود به اصطلاح می گوییم شاه کیش مات شده و بازی را می بازد .

حرکات مهره ها :
x ها خانه‌ هایی می باشند که توسط می تواند مهره‌ های حریف زده شوند .
● ها خانه‌ هایی می باشند که مهره‌ ها می‌توانند به آن خانه‌ ها حرکت‌ کنند.

نماد و شکل نوشتاری مهره ها :
هر مهره در شطرنج حروف ویژه‌ ای دارد که به وسیله آن نشان می‌دهند. حروف مهره‌ ها مانند زیر تعریف شده است :
سرباز (به انگلیسی ???? Pawnبا نماد P
اسب (به انگلیسی ( Knight‏: با نماد N
فیل (به انگلیسی ???? Bishop‏ با نماد B
رخ (به انگلیسی : ( Rook‏ با نماد R
وزیر (به انگلیسی ???? Queenبا نماد Q
شاه (به انگلیسی ???? King با نماد K

ارزش مهره ها :
هر مهره در شطرنج دارای ارزشی است که در ادامه برای شما خواننده عزیز بیان شده است :
ارزش وزیر : ۹ امتیاز (به اندازه ۹ سرباز می‌ارزد(
ارزش رخ : ۵ امتیاز (به اندازه ۵ سرباز می‌ارزد(
ارزش فیل : ۳ امتیاز (به اندازه ۳ سرباز می‌ارزد(
ارزش اسب : ۳ امتیاز (به اندازه ۳ سرباز می‌ارزد)
ارزش سرباز : ۱ امتیاز

شما می توانید جذاب ترین اخبار و مقالات دنیای تکنولوژی را در کانال تلگرام زوم تک دنبال کنید. برای عضویت در این کانال، اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*